Naik Taraf Lesen B2 Kepada B Jika Tiada Kesalahan Trafik Dalam Tempoh 3 Tahun

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah mengemukakan kertas cadangan naik taraf lesen memandu motosikal Kelas B2 kepada B secara automatik kepada Kementerian Pengangkutan (MOT). 

Kertas cadangan itu telah pun diserahkan Presiden Superbikers Association Malaysia (SAM), Datuk Abdul Halim Suleiman ketika Majlis Pelepasan Konvoi Kembara Merdeka 66 pada Ahad. 

Memetik laporan Berita Harian, Zahid berkata cadangan itu akan dikemukan kepada MOT untuk diteliti terlbih dahulu. Namun, baginya menjelaskan perkara itu bukanlah satu masalah.

“Saya tidak fikir ujian memandu (diperlukan) kerana mereka pemandu (penunggang) yang berpengalaman, dan saya juga fikir mereka tidak memerlukan syarat-syarat ketat.

“Saya akan kemukakan kepada Menteri Pengangkutan (Anthony Loke Siew Fook) dahulu, saya tidak fikir ini satu masalah kerana ia merupakan isu pentadbiran sahaja,” jelasnya.  

Dalam pada itu, cadangan menaik taraf lesen memandu B2 kepada B itu adalah bagi penunggang motosikal yang tidak melakukan kesalahan jalan raya serius dalam tempoh tiga tahun selepas mendapat B2. – Berita Harian

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]