Eksekutif Automotif Mula Mengaku Kenderaan Elektrik Bukan Pilihan Masa Depan

Dalam tanda-tanda inventori yang semakin meningkat dan penjualan yang melambat, eksekutif industri automotif mengakui minggu lepas bahawa rancangan kereta elektrik yang ambisius sekarang berada dalam keadaan bahaya, setidaknya dalam jangka masa terdekat.

Beberapa pemimpin dalam industri automotif yang besar minggu ini mengungkapkan kebimbangan baru tentang pertumbuhan pasaran kereta elektrik dengan kebimbangan tentang kebolehlaksanaan kereta-kereta ini yang meletakkan strategi elektrifikasi berbilion dolar mereka dalam risiko.

Mini Electric 2

Salah seorang yang mengejutkan dengan kebimbangan ini adalah Mary Barra dari General Motors (GM), yang sebelum ini merupakan salah satu CEO dalam industri automotif yang paling optimis tentang masa depan kereta elektrik. GM merupakan pionir dalam pasaran kereta elektrik, menjual Chevrolet Bolt selama tujuh tahun dan membuat klaim berani tentang masa depan sepenuhnya elektrik bagi syarikat mereka jauh sebelum pesaing mereka menyertainya.

2019 Harley Davidson Livewire Electric Cruiser 17

Namun, minggu ini semasa panggilan hasil GM bagi suku ketiga tahun ini, Barra dan GM mengambil nada yang lebih realistik. Syarikat tersebut mengumumkan dengan hasil suku tahunan mereka bahawa mereka membatalkan matlamat mereka untuk membina 100,000 kereta elektrik dalam separuh kedua tahun ini dan lagi 400,000 pada separuh pertama 2024. GM tidak tahu lagi bila mereka akan mencapai matlamat tersebut.

“Apabila kita semakin melibatkan diri dalam transformasi ke kereta elektrik, ia agak bergelincir,” katanya.

Tesla Motors Ceo Elon Musk Reveals The Tesla Energy Powerwall Home Battery During An Event In Hawthorne, California
Tesla Motors CEO Elon Musk reveals the Tesla Energy Powerwall Home Battery during an event in Hawthorne, California April 30, 2015. Tesla Motors Inc unveiled Tesla Energy – a suite of batteries for homes, businesses and utilities – a highly-anticipated plan to expand its business beyond electric vehicles. REUTERS/Patrick T. Fallon – RTX1B282

Walaupun perubahan pendirian GM mengejutkan para pelabur, syarikat kereta dari Detroit ini tidak seorang diri dalam pandangan baru tentang masa depan kereta elektrik. Elon Musk dari Tesla telah juga memberi amaran dalam panggilan hasil baru-baru ini bahawa kebimbangan ekonomi akan menyebabkan permintaan kereta berkurangan, malah untuk pemimpin pasaran kereta elektrik yang lama.

Mercedes Gla 200 2020 2

Sementara itu, Mercedes-Benz, yang terpaksa memberikan diskaun beribu-ribu dolar untuk mendapatkan kereta elektrik mereka kepada pelanggan, tidak menutup mulut tentang keadaan pasaran kereta elektrik.

“Ini adalah pasaran yang cukup brutal,” kata CFO Harald Wilhelm dalam panggilan analis. “Saya hampir tidak dapat membayangkan bahawa status quo sekarang ini adalah berkelangsungan penuh untuk semua orang.”

Kesukaran dalam menjual kereta elektrik
Namun Mercedes bukan satu-satunya yang menghadapi masalah ini; hampir semua produk kereta elektrik sekarang ini dijual dengan harga di bawah harga runcit, dan di atas itu, beberapa kereta elektrik mendapat insentif hampir 10%.

Mercedes Amg A 35 4matic Sedan Ext (15)

Ini berlaku semasa inventori menumpuk di agen-agen kereta, yang tidak senang dengannya. Walaupun pembeli kereta beruntung jika mencari penawaran pada kereta elektrik, eksekutif mendapati bahawa diskaun dan potongan harga yang signifikan pun tidak mencukupi. Kereta-kereta ini mengambil masa yang lebih lama untuk dijual berbanding kereta berasaskan petrol kerana golongan pembeli seterusnya lebih memikirkan kos, cabaran infrastruktur, dan halangan gaya hidup dalam menerima teknologi elektrik.

Hanya beberapa bulan selepas agen-agen mula memberi amaran tentang permintaan kereta elektrik yang melambat, pengeluar-pengeluar mula menyedari realiti ini. Ford adalah yang pertama melaksanakannya selepas agen-agen mula menolak alokasi Mach-E.

Pada bulan Julai, syarikat tersebut memanjangkan tarikh akhir yang ditetapkan sendiri untuk mencapai pengeluaran kereta elektrik tahunan sebanyak 600,000 selama satu tahun dan menggugurkan matlamat 2026 untuk membina 2 juta kereta elektrik.

Apabila merancang dengan GM untuk mengembangkan kereta elektrik kurang daripada $30,000, CEO Honda, Toshihiro Mibe, mengatakan bahawa persekitaran kereta elektrik yang berubah-ubah ini sukar untuk dinilai.

“Setelah mempelajari ini selama setahun, kami memutuskan bahawa ini akan menjadi sesuatu yang sukar dalam perniagaan, jadi buat masa ini kami menghentikan pembangunan kereta elektrik yang berharga berpatutan,” kata Mibe dalam temu ramah dengan Bloomberg minggu ini.

Bagi sesetengah orang, penarikan diri ini tidak mengejutkan.

“Orang-orang akhirnya melihat realiti,” kata Pengerusi Toyota Motor, Akio Toyoda, di Japan Mobility Show, seperti yang dilaporkan oleh Wall Street Journal. Toyoda selama ini skeptikal terhadap rancangan kereta elektrik yang murni dari rakan-rakan sejawatnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply