“Ini Babitkan Soal Nyawa” – Persatuan Institut Memandu Malaysia

Presiden Persatuan Institut Memandu Malaysia (PIMA), Mat Aris Bakar menggesa Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JP) untuk meneliti sedalam-dalamnya cadangan menaik taraf lesen Kelas B2 kepada B secara automatik. 

Memetik laporan Berita Harian, Mat Aris berkata MOT dan JPJ perlu menghormati kompetensi penunggang motosikal. 

“Saya mohon kerajaan khususnya Kementerian Pengangkutan (MOT) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menghormati kompetensi seseorang bagi melayakkan dia memandu sesuatu kelas kenderaan di Malaysia.

“Apabila bercakap mengenai kompetensi, ia bertentangan dengan pengalaman kerana pengalaman itu bersifat subjektif, mungkin dia ada lesen B2 tetapi dia tidak pernah menunggang (motosikal berkuasa tinggi) mungkin ada lesen B2 tetapi penunggang itu terdedah kepada kemalangan. Ini membabitkan soal nyawa,” jelasnya. 

Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi akan membawa kertas cadangan naik taraf lesen B2 kepada B secara automatik kepada MOT untuk diteliti. 

Jelasnya, perkara itu bukan satu masalah kerna merupakan isu pentadbiran sahaja. 

Dalam pada itu, cadangan tersebut adalah bagi penunggang motosikal yang tidak melakukan kesalahan jalan raya serius dalam tempoh tiga tahun selepas mendapat B2. – Berita Harian

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]