MAG UK Tuntut Kerajaan Tunjuk Bukti Kenderaan Autonomi Selamat Untuk ‘Bikers’

Motorcycle Action Group (MAG) UK telah meminta kerajaan membuktikan bahawa kenderaan pandu sendiri tidak akan membahayakan penunggang motosikal di jalan raya negara.

MAG percaya bahawa kenderaan pandu sendiri akan memberi risiko kepada penunggang motosikal apabila mereka dibenarkan di jalan raya UK.

Penyelidikan yang dijalankan oleh Pihak Berkuasa Kenderaan Belanda (RDW) pada 2016 mendapati bahawa dalam kes di mana motosikal menunggang berhampiran dengan tepi lorong mereka, teknologi autonomi dalam kereta (seperti kawalan pelayaran adaptif) bergelut untuk menyesuaikan diri dengan kedudukan dan tindakan itu menyebabkan pemandu terpaksa mengambil tindakan untuk mengelak dari terlanggar motosikal.

Memandangkan kerajaan akhirnya berhasrat untuk menggunakan kenderaan pandu sendiri untuk mengangkut kanak-kanak ke sekolah, ini adalah sesuatu yang perlu dihapuskan daripada teknologi.

Mulai 2023, ujian baharu akan diperkenalkan untuk kenderaan pandu sendiri yang akan menguji dengan lebih ketat keupayaan teknologi autonomi untuk mengesan motosikal.

Pada masa yang sama, kerajaan UK merancang untuk membenarkan beberapa kenderaan – termasuk lori, kereta dan koc – dengan ciri pandu sendiri digunakan di jalan raya UK.

Ini diumumkan minggu lalu sebagai sebahagian daripada rancangan untuk pelancaran penuh kenderaan pandu sendiri di UK menjelang 2025.

“Ia adalah sumber kebimbangan besar bahawa – sekali lagi – kepentingan penunggang motosikal tidak difikirkan dengan terperinci,” kata Pengerusi MAG, Neil Liversidge.

“Bertahun-tahun pembangunan sistem ini tidak cukup menjaga kepentingan penunggang motosikal. Walaupun penghapusan ralat pemandu mungkin merupakan matlamat yang patut dipuji, tidak ada faedahnya jika ralat itu digantikan dengan ketidakcekapan automatik.

“Kami akan meminta Kerajaan dan pihak berkuasa untuk mengambil kira dan menuntut untuk melihat bukti tulen bahawa kenderaan ini tidak akan meletakkan penunggang pada risiko yang lebih tinggi daripada pemandu manusia. Memandangkan ujian bebas masih belum dimulakan, saya merasa sukar untuk memahami bagaimana [Setiausaha Pengangkutan, Grant Shapps] boleh begitu yakin bahawa pelancaran itu wajar pada masa ini.”

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]