AMI Jadi Pengedar Baharu Jenama MV Agusta Di Malaysia?

Kebelakangan ini terdapat khabar angin bahawa jenama MV Agusta akan kembali ke Malaysia menerusi pengedar baharu.

Meskipun pada waktu itu siapakah pengedar dilantik masih kekal menjadi tanda tanya namun perkembangan terbaru beri bayangan bahawa AFY Mobility Industries Sdn Bhd (AMI) merupakan pihak yang bertanggungjawab membawa jenama itu semula ke Malaysia.

Ini kerana baru-baru ini AMI telah memeterai kerjasama dengan pihak Majlis Amanah Rakyat (MARA) untuk membangunkan projek AM-2, iaitu projek pembangunan motosikal tempatan yang akan dilancarkan pada suku ketiga 2023.

Sewaktu perasmian kerjasama tersebut, tetamu kehormat yang hadir, Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Seri Mahdzir Khalid bersama-sama Pengerusi Eksekutif Kumpulan AMI Ahmad Faez Yahaya telah bergambar dengan dua jentera MV Agusta, MV Agusta Turismo Veloce 800 dan MV Agusta F3.

Ini secara tidak langsung menguatkan dakwaan bahawa jenama motosikal dari Varese, Itali itu akan kembali bertapak di Malaysia. 

Walaupun belum ada sebarang pengumuman rasmi setakat ini namun ternyata perkembangan ini amat menarik untuk segmen motosikal premium di Malaysia yang ketika ini di dominasi Ducati dan BMW. 

Pada masa sama, sekiranya benar, kemasukan semula jenama MV Agusta menerusi pengedar baharu pastinya akan menggembirakan pemilik jenama Itali itu di Malaysia kerana adanya rangkaian pengedar dan servis selepas jualan yang kukuh selepas ini.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply