Bolot Parkir, Menyusahkan Orang Ramai

Sikap pentingkan diri segelintir penghuni Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) di ibu negara membiarkan kereta dan motosikal tersadai di tempat letak kenderaan bertahun-tahun menyusahkan ramai pihak, tambah pula lagi dengan masalah kekurangan tempat meletak kereta.

Malah, bukan sahaja ia menyusahkan orang ramai, tetapi keadaan kenderaan yang dibiarkan hingga usang itu turut mengundang masalah lain seperti isu keselamatan dan kesihatan.

Ini kerana, kereta atau motosikal yang terbiar lama berisiko menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes serta haiwan perosak lain seperti tikus selain mengundang punca kebakaran.

Pengerusi Persatuan Penduduk PA Seri Sabah 3A, Raja Rahim Raja Muhaiddin berkata, masalah kenderaan terbiar menjejaskan aspek kebersihan hingga menyebabkan kawasan itu menjadi lokasi panas untuk denggi.

Katanya, walaupun pelbagai program bagi membendung demam denggi dilaksana, hasilnya tidak dirasai jika kenderaan usang dan terbiar tidak dialihkan kerana masih memberi implikasi buruk.

“Saya tak nafikan memang perumahan tempat saya ini pernah capai 33 kes denggi, namun ia semakin berkurangan sejak kita mempunyai program komunikasi untuk perubahan tingkah laku (Combi) yang mana, kita buat pemeriksaan rawak tempat hotspot denggi selain semburan fogging berkala oleh agensi berkaitan.

“Saya anggarkan ada lebih 20 kereta dan motosikal terbiar di PA Seri Sabah 3A dan kalau isu ini tidak selesai, kita buat gotong-royong selalu pun tak guna.

“Saya pun sudah buat surat mewakili penduduk di sini supaya pihak DBKL mengambil tindakan lanjut bagi menyelesaikan isu itu kerana kita tidak boleh tarik kenderaan sesuka hati,” katanya ketika ditemui Harian Metro.

Sementara itu, Pengerusi Gabungan Pengerusi-Pengerusi Persatuan Penduduk PA dan PPR DBKL, Mohd Radi Razali berkata, hampir 90 peratus daripada 68 PA dan PPR DBKL berhadapan masalah kenderaan tersadai di parkirsejak sekian lama.

“Boleh dikatakan masalah kenderaan terbiar dan tidak bergerak ini berlaku 90 peratus di PA dan PPR milik DBKL, terutama sekali PPR kerana di bawahnya ada ruangan kosong.

“Dianggarkan ada lebih 1,000 kenderaan tersadai dan setiap PPR paling kurang ada 10 kes sama. Contohnya PPR Pantai Ria ada lebih 200 kenderaan rosak, tidak bergerak langsung atau tayar tiada angin.

“Isu ini pun memang sudah banyak kita buat aduan kepada DBKL, namun kita faham tempat simpanan kenderaan DBKL mungkin terhad, sebab itu kita minta supaya tindakan lebih tegas lagi diambil supaya pemilik kenderaan ‘faham’,” katanya.

Mohd Radi berkata, masalah berpunca daripada penghuni yang mempunyai lebih daripada satu kenderaan.

“Apabila satu kenderaan rosak, dia akan tinggalkan di petak parkir atau mana-mana tempat berdekatan perumahan ini dan biasanya akan terbiar bertahun-tahun.

“Majoritinya kenderaan lama yang usianya mencecah 10 tahun ke atas. Ia akhirnya menjadi tempat pembiakan nyamuk, tikus atau ular kerana adakalanya kenderaan itu penuh dengan sampah seperti kotak, botol, surat khabar atau plastik.

“Apa yang paling kita bimbangkan, ia boleh menjadi punca kebakaran kerana plastik kalau disimpan terlalu lama dalam kenderaan dan keadaan terlalu panas ia mudah terbakar,” katanya.

Beliau meminta kerjasama pemilik kenderaan supaya lebih bertanggungjawab dan mengalihkan kenderaan masing-masing ke tempat sesuai atau menjualnya.

Selain memberi laluan untuk orang lain meletak kenderaan, ketiadaan kenderaan usang juga memberi pandangan yang lebih bersih di kawasan PPR dan PA.

“Selain itu, kita juga memohon jasa baik DBKL untuk memasang besi penghadang di ruang bawah PPR yang tiada longkang supaya kenderaan tidak dapat masuk parkir di situ,” katanya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply