Rakyat Malaysia Kini Boleh Tukarkan Lesen Memandu Mereka ke Lesen Singapura Dalam Talian

Polis Trafik Singapura mengumumkan pada 14 Julai bahawa mereka telah memulakan perbicaraan untuk membenarkan pemandu Malaysia mengemukakan permohonan dalam talian untuk menukar lesen memandu asing mereka kepada lesen Singapura. Tujuan perbicaraan adalah untuk mengurangkan masa menunggu dan transaksi di ibu pejabat Polis Trafik.

Sudah tentu, pemohon yang berjaya masih perlu turun ke Ibu Pejabat untuk menyediakan salinan fizikal dokumen dan membuat pembayaran yang diperlukan, tetapi proses dalam talian akan memastikan bahawa pemohon benar-benar memenuhi kriteria kelayakan sebelum muncul. Polis Trafik telah menyediakan carta alir proses yang mudah, bermula dengan pemegang lesen memandu Malaysia pergi ke pautan ini untuk menyerahkan permohonan mereka.

Setelah anda menyerahkan maklumat yang diperlukan seperti e-mel anda, anda akan menerima arahan untuk menyerahkan dokumen sokongan. Selepas itu, anda akan mendapat maklum balas dalam masa 10 hari bekerja sama ada anda perlu menyerahkan semula dokumen atau tidak dan jika anda layak untuk penukaran pada mulanya.

Setelah mendapat lampu hijau, anda akan menerima tarikh dan masa temujanji untuk pergi ke Ibu Pejabat dan memberikan dokumen asal untuk pengesahan. Selepas ia diproses, pemohon yang berjaya harus menerima lesen salinan keras dalam masa 10 hari. Walau bagaimanapun, anda boleh mengakses Lesen Memandu Digital pada hari bekerja berikutnya jika anda mempunyai akaun SingPass, yang boleh digunakan untuk memandu dengan segera.

Penukaran akan dikenakan bayaran pemprosesan sebanyak S$50.00 (~RM160) dan sebelum memohon, anda perlu lulus Ujian Teori Asas (BTT) di mana-mana pusat pemanduan di Singapura. Selain itu, surat JPJ yang memperincikan kedua-dua kelas dan tarikh pengeluaran lesen juga diperlukan.

Perlu diingat bahawa anda hanya perlu menukar lesen memandu anda kepada warga Singapura jika anda merancang untuk tinggal di negara ini selama lebih daripada setahun. Oleh sebab itu, surat pekerjaan juga diperlukan bagi pemegang permit.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]