Kerajaan Kaji Guna Kamera Lalulintas Tangkap Pesalah Trafik

Kementerian Wilayah Persekutuan bersama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan unit siasatan polis trafik Kuala Lumpur kini dalam perbincangan untuk menentukan kebolehlaksanaan menggunakan kamera lalulintas sekitar bandar untuk menyaman pemandu yang melakukan kesalahan.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Seri Jalaludin Alias ​​berkata kementerian akan membincangkan perkara ini dengan Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mahadi Che Ngah mengenai idea itu, sambil menambah datuk bandar telah dimaklumkan mengenai menaik taraf semua kamera trafik bandar raya di Kuala Lumpur.

“Kami akan berbincang dengan polis trafik KL serta penasihat undang-undang kami dan pejabat Peguam Negara untuk menyemak isu kesahihan mengeluarkan saman trafik menggunakan bukti yang diambil daripada imej CCTV,” katanya.

“Kamera kami boleh menangkap imej masa nyata dengan tepat. Oleh itu, kami berharap kami boleh mengeluarkan saman menggunakan imej tersebut kepada peraturan lalu lintas yang melanggar peraturan tersebut. Kami percaya ini akan mendidik mereka yang melanggar peraturan jalan raya secara berterusan dan membantu mengurangkan kesesakan,” tambah Jalaludin.

Jalaludin berkata kamera itu mempunyai ciri-ciri untuk merakam aktiviti haram seperti parkir haram, parkir di laluan kuning dan lorong bas termasuk penjaja yang beroperasi di kawasan yang tidak dibenarkan.

“Sesetengahnya mungkin membawa isu itu kepada mahkamah apabila kami memanggil mereka menggunakan rakaman ini, jadi sebab itu kami perlu menyelesaikan isu undang-undang sebelum melaksanakannya,” katanya.

Jalaludin bercakap kepada pemberita di Jalan Istana pagi ini selepas operasi trafik bersepadu untuk menahan kenderaan berat melebihi 7.5 tan daripada memasuki pusat bandar dari 6.30 pagi hingga 9.30 pagi dan 4.30 petang hingga 7.30 malam setiap hari.

Ini adalah sebahagian daripada pasukan petugas yang ditubuhkan bulan lepas untuk menyelia dan mengkaji aliran trafik di Kuala Lumpur, satu langkah yang bertujuan mengurangkan kesesakan yang semakin teruk di bandar itu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply