JPJ Menjaga Keselamatan Orang Ramai Ketika Cuti Panjang Aidiladha

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan aktif meronda bagi memastikan keselamatan pengguna jalan raya pada hujung minggu yang panjang, ketika orang ramai membuat perjalanan pulang ke kampung halaman untuk menyambut Hari Raya Aidiladha.

Timbalan Ketua Pengarah (Operasi dan Perancangan) JPJ Aedy Fadly Ramli berkata menurut PLUS Malaysia Berhad (PLUS), dianggarkan dua juta kenderaan akan menggunakan lebuh raya itu dari 7 Julai hingga 12 Julai.

“Sebab itu kami memutuskan untuk menjalankan operasi khas pada 7 dan 8 Julai serta 12 Julai dan 13 Julai.

“Operasi ini akan memberi tumpuan kepada pemantauan, pengesanan dan tindakan terhadap kenderaan perkhidmatan awam dan pemandu yang tidak mematuhi undang-undang serta memastikan keselamatan pengguna jalan raya di samping memastikan aliran trafik lancar,” katanya kepada pemberita di plaza tol Sungai Besi pada Rabu ( 6 Julai).

Beliau berkata mereka juga akan menumpukan kepada sembilan kesalahan jalan raya utama seperti memandu laju, melanggar lampu merah, memotong di garisan berkembar, memandu di lorong kecemasan, memotong barisan, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, tidak memakai topi keledar dan tali pinggang keledar, terlebih muatan dan muatan berbahaya. kargo.

“Anggota kami juga akan menyamar dalam bas ekspres bagi memastikan pemandu mematuhi peraturan lalu lintas,” katanya.

Aedy Fadly memberi amaran kepada pengguna jalan raya khususnya yang memandu dengan lesen tamat tempoh dan cukai jalan supaya kakitangannya tidak teragak-agak mengambil tindakan tegas termasuk merampas kenderaan mereka.

“Hari ini, hampir 200 anggota JPJ dengan sokongan Polis, PLUS, Jabatan Imigresen dan Agensi Anti Dadah Kebangsaan terlibat dalam operasi di sini.

“Kami memeriksa 1,317 kenderaan, mengesan 441 pelanggaran dan merampas lima kereta serta sembilan motosikal atas pelbagai kesalahan.

“Pihak AADK turut menahan seorang lelaki berusia 30-an selepas didapati positif dadah jenis methamphetamine,” katanya.

Aedy Fadly menasihatkan pengguna jalan raya supaya mematuhi peraturan lalu lintas dan bersopan santun serta bersabar ketika dalam perjalanan.

“Kakitangan kami akan keluar dan sekitar di kawasan panas di sepanjang lebuh raya dan melakukan rondaan,” katanya sambil menggesa sesiapa yang mempunyai maklumat mengenai pelanggaran lalu lintas untuk berbuat demikian melalui menu aplikasi JPJ e-ADUAN@JPJ atau e-mel kepada [email protected]. saya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply