Lima Maut Di Isle Of Man TT 2022, Siasatan Mendalam Dijalankan

Perlumbaan Isle of Man TT (IOMTT) kembali berlangsung bagi 2022 setelah dua tahun kejohanan itu dibatalkan ekoran pandemik Covid-19.

Bagaimanapun, edisi 2022 menyaksikan seramai lima pelumba disahkan maut merangkumi sesi ujian, kelayakan dan perlumbaan.

Mark Purslow, Cesar Chanal, Davy Morgan, Roger Stockton serta anaknya Bradley Stockton melengkapkan senarai mangsa yang maut di perlumbaan penuh mencabar itu.

Ini sekaligus menjadikan IOMTT 2022 edisi paling tragis dalam satu musim sejak tahun 1970 yang menyaksikan enam pelumba kehilangan nyawa.

Susulan angka tinggi tersebut, pihak penganjur IOMTT 2022 telah mengesahkan akan menjalankan siasatan mendalam bagi setiap satu kemalangan maut yang berlaku.

“Siasatan akan menganalisis segala aspek termasuk menentukan punca kemalangan tersebut.

“Satu pasukan profesional membabitkan semua organisasi akan terlibat dalam menilai kejadian yang berlaku sebelum menentukan apakah langkah yang harus dilakukan pada masa akan datang,” jelas IOMTT dalam satu kenyataan.

Lima kematian di IOMTT 2022 menjadikan jumlah korban keseluruhan kini cecah 265 sejak 1911.

Walaupun langkah tertentu bakal diambil pihak penganjur dalam mengenal pasti punca kemalangan maut ini berlaku namun tidak dinafikan insiden tersebut memberi gambaran terhadap risiko yang menanti para pelumba di kejuaraan tersebut.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]