Cadangan Lanjutkan Pengecualian Cukai Kenderaan Akan Diputuskan – Wee Ka Siong

Kerajaan bakal membuat keputusan mengenai usul melanjutkan pengecualian cukai jualan dan perkhidmatan (SST) kenderaan dalam masa terdekat,

Perkara itu diumumkan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong dalam satu ucapan, baru-baru ini,

Menurut beliau, kerajaan memahami bahawa industri kenderaan bermotor terjejas teruk dengan pelbagai sekatan Covid-19 yang berlangsung selama dua tahun sebelum ini.

“Saya sedar Gabungan Persatuan Syarikat Motor dan Kredit Malaysia (FMCCAM) memohon pengecualian itu dilanjutkan lagi kerana sesetengah pembeli kereta mungkin tidak dapat menikmati insentif itu kerana kelewatan penghantaran kenderaan.

“Kelewatan ini disebabkan oleh kekurangan cip dan gangguan rantaian bekalan akibat wabak itu. Namun, kerajaan sedang mempertimbangkan cadangan ini dan satu keputusan akan diumumkan tidak lama lagi,” jelasnya.

Sebelum ini, Presiden FMCCAM, Tony Khor berkata, lebih 80,000 tempahan kereta baharu akan terjejas sekiranya kerajaan tidak bercadang melanjutkan pengecualian SST yang akan tamat pada 30 Jun ini.

Meskipun tempahan dibuat sebelum tarikh akhir tersebut namun pembeli akan terkesan dengan kenaikan harga tatkala kereta yang ditempah hanya akan diterima selepas tarikh pengecualian SST berakhir.

Menurut FMMCAM, kemungkinan dikenakan cukai jualan seperti sebelum ini dikhuatiri akan membuatkan pembeli membatalkan pembelian sekaligus menjejaskan jualan. – FMT

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply