MIROS, DBKL Cadang Tambah 10 Lagi Jalan Dengan Had Laju 30km/j

Sepuluh lagi jalan raya sekitar Kuala Lumpur mungkin akan dikenakan had laju 30km/j.

Perkara itu diketengahkan pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Meskipun ketika ini lokasi 10 jalan tersebut masih belum dikenal pasti namun pengerusi baharu MIROS, Prof Dr Wong Shaw Voon berharap jalan raya yang akan dikenakan had laju 30km/j tersebut akan memfokuskan kawasan yang mempunyai kepadatan pejalan kaki yang tinggi.

Di samping itu, lokasi yang akan dipilih juga akan mengambil kira rekod kemalangan babitkan pengguna jalan raya yang terdedah termasuk aduan yang diterima daripada penduduk setempat.

“Dibawah cadangan terbaru, beberapa jalan raya dengan had laju 40km/j akan diturunkan kepada 30km/j sementara jalan raya dengan had laju 60km/j akan diturunkan kepada 50km/j,” ujar Prof Wong.

Jelas Wong lagi, dengan menurunkan had laju sesetengah kawasan, kebarangkalian kemalangan maut atau kecederaan boleh dikurangkan.

“Orang ramai sentiasa terkejar-kejar untuk kesana sini.

“Jika mereka boleh memperlahankan kenderaan, kemalangan boleh dielak.

“Dengan mengurus had laju, kita boleh mengurangkan angka kemalangan,” tambahnya.

Sementara itu, pakar pengangkutan, Goh Bok Yen berkata aspek keselamatan tidak boleh dicapai dengan hanya memperkenalkan had kelajuan kenderaan.

“Sudah tiba masanya DBKL menjadikan jalan di bandar lebih mesra pengguna bagi kenderaan bukan bermotor seperti basikal dan pejalan kaki.

“Mencapai keseimbangan perkongsian jalan raya di antara kenderaan dan pejalan kaki juga amat penting di kawasan pusat perniagaan,” katanya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply