Darryn Binder Dan Fabio Quartararo Kongsi Banyak Persamaan – RNF Racing

Pengurus pasukan WithU Yamaha RNF MotoGP Racing, Wilco Zeelenberg berpendapat terdapat banyak persamaan antaranya juara dunia, Fabio Quartararo dan pendatang baharu di kelas premier, Darryn Binder.

RNF Racing kendalian Datuk Razlan Razali mencetuskan pelbagai reaksi apabila mengumumkan Darryn Binder sebagai pelumba kedua pasukan itu selepas Andrea Dovizioso.

Binder melangkah terus ke MotoGP dari Moto3 selepas pasukan Petronas Sepang Racing Team (SRT) terkubur hujung musim lalu.

Dia menjadi pelumba kedua untuk melompat terus dari Moto3 selepas Jack Miller yang kini bersama Ducati.

Pengumuman Binder juga mendapat kecaman apabila bukan sahaja hanya merekodkan satu kemenangan di Moto3 selepas tujuh musim, malah insiden pelanggaran musim lalu dengan Dennis Foggia telah menentukan kejuaraan dunia Moto3 Pedro Acosta.

Bagaimanapun, mengimbau kembali senario pada 2019, rata-rata ramai pihak yang mempersoal keputusan menandatangani Quartararo, yang juga hanya merekodkan satu kemenangan di Moto2 musim 2018.

Quartararo kemudiannya bangkit mempamerkan kemampuan sebenar, sebelum beralih ke pasukan factory Yamaha, menggantikan Valentino Rossi.

Sebagai pengurus pasukan, Zeelenberg menyifatkan terdapat banyak persamaan antara Binder dan Quartararo, menjelang aksi ujian pra-musim yang akan berlangsung hujung musim ini.

“Fabio lebih muda ketika kami mendapatkan khidtmanya, tetapi di usia 14 tahun dia lebih baik dari pelumba lain.

“Dia kemudiannya melalui satu fasa dan pasukan lain tidak lagi berminat dengannya. Lalu kami menggunakan peluang itu untuk mengambilnya,” jelas Zeelenberg.

Binder bakal turut buat kali pertama bersama pasukan RNF Racing pada 5 hingga 6 Februari ini bagi sesi ujian pra-musim 2022.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]