CB750S Jawapan Honda Untuk Saingi Yamaha MT-07

Tahun lalu di EICMA, Honda membuat kejutan apabila mendedahkan ‘teaser’ sebuah motosikal baharu yang akan dilancarkan tidak lama lagi.

Meskipun ‘teaser’ tersebut hanyalah gambaran CGI namun, media Jepun, Autoby telah menghasilkan imej ‘render’ yang dipercayai rupa sebenar motosikal tersebut yang didakwa sebagai Honda CB750S.

Meskipun hanyalah gambar rekaan semata-mata namun melihat kepada rekod Autoby yang terkenal dengan reputasi menghasilkan rekaan yang tepat dengan model sebenar, imej dikongsikan 90 peratus adalah tepat.

Menurut laporan media antarabangsa, motosikal tersebut akan mengguna nama CB750S dan merupakan sambungan kepada model Honda Hornet CB600F.

Bagaimanapun, rekaan Autoby jelas mengikut acuan sama dengan Honda Hornet 250 yang ketika ini dipasarkan di India.

Honda CB750S itu dijangka menjadi taruhan Honda untuk mencabar segmen motosikal pertengahan yang ketika ini dimonopoli beberapa jenama lain antaranya Yamaha MT-07 dan Triumph Trident 660.

Namun, berbeza dengan Honda CB650 yang tampild dengan rekaan neo-retro, CB750S lebih agresif dan sporty dengan penggunaan lampu yang tajam dan bersegi.

Pada masa sama, Honda CB750S juga dijangka akan dihidupkan enjin 750cc serba baharu dan bukannya dipinjamkan dari siri NC750.

Difahamkan, enjin sama juga akan digunakan pada model Honda Transalp akan datang yang turut akan menjadi pencabar kepada Yamaha Tenere 800 dan Aprilia Tuareg 660.

Lebih menarik, terdapat khabar angin bahawa Honda akan turut memperkenalkan versi ‘full-fairing’ bagi menyaingi Yamaha YZF-R7.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]