MotoGP: Xavi Vierge Tolak Tawaran SRT

Pelumba Petronas Sprinta Racing Moto2, Xavi Vierge, telah menolak tawaran beraksi di kelas premier bersama Petronas Sepang Racing Team (SRT) di GP Aragon, September ini.

SRT sebelum ini telah pun memberi peluang kepada rakan sepasukan Vierge, Jake Dixon menunggang jentera M1 Franco Morbidelli di GP Britain, hujung minggu lalu.

Bagaimanapun, Dixon gagal memberi impak tatkala menamatkan perlumbaan di kedudukan terakhir, ketinggalan lebih 50 saat daripada pemenang, Fabio Quartararo.

Melihat kepada senario itu, Vierge membuat keputusan untuk menolak tawaran tersebut.

Menurut laporan media antarabangsa, Vierge berpendapat tawaran itu akan memberi kesan buruk pada kariernya apatah lagi dia menyedari peluang untuk dinaik taraf ke MotoGP 2022 dilihat tipis.

Keputusan itu sekaligus menyaksikan Dixon akan mendapat peluang kedua di Aragon dengan Cal Crutchlow, yang sebelum ini menggantikan Morbidelli untuk dua pusingan, akan terus mengisi kekosongan ditinggalkan Maverick Vinales di Yamaha.

Ketika Dixon beraksi bersama SRT minggu lalu, tempatnya di Moto2 telah diisi pelumba negara, Adam Norrodin.

Ketika ini masih tidak dapat dipastikan sama ada Adam akan turut diberikan peluang kedua di Aragon setelah bersara awal sewaktu di Silverstone.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]