KTM RC390 2022 Dirasmikan – Dengan Cornering ABS, Tangki 13.7L

Selepas berbulan khabar angin serta beberapa foto ‘spy shot’, akhirnya KTM merasmikan RC390 2022.

Model baharu ini menyaksikan pelbagai perubahan dilaksanakan antaranya bahagian fairing depan yang telah direka semula bagi memuatkan lampu LED jenis ‘single-piece’ berbanding generasi sebelumnya.

Menariknya, pembinaan RC390 kali ini beri fokus aspek ringan dan hasilnya, model 2022 ini datang dengan kerangka 1.5kg lebih ringan. Difahamkan, penggunaan rim yang diinspirasikan dari Moto3 juga berjaya mengurangkan 3.4kg berat.

Penggunaan kaliper brek ByBre juga berjaya mengurangkan lebih 1kg berbanding model sebelumnya.

KTM turut mendakwa RC390 baharu ini mendapat sentuhan MotoGP yang boleh diperlihatkan menerusi pilihan warna, garisan serta corak yang dipaparkan.

Bukan itu sahaja, panel badan juga mudah ditanggalkan hasil sistem ‘mounting’ baharu yang kini tidak lagi memerlukan skru serta klip yang banyak.

Reka bentuk keseluruhan juga lebih aerodinamik hasil daripada proses CFD (computational fluid dynamics) yang diguna pakai dalam pembinaan fairing MotoGP.

Antara ciri lain yang turut dinaik taraf adalah penggunaan fork depan USD WP Apex dengan tetapan ‘compression’ serta ‘damping’ 30-peringkat serta penyerap hentakan belakang WP Apex boleh laras.

Meskipun tidak mendedahkan angka kuasa kuda namun KTM mendakwa enjin satu-silinder, 4-lejang dengan penyejukan cecair dan camshaft berkembar ini menjana tork yang lebih tinggi.

Kotak angin yang telah direka semula serta pemetaan enjin (engine mapping) juga menyumbang kepada tork yang lebih tinggi.

Antara ciri menarik lain ditawarkan:

  • paparan TFT dengan keupayaan Bluetooth
  • tangki 13.7L
  • SUPERMOTO ABS
  • Cornering ABS
  • Cornering MTC (traction control)
  • Quickshifter+ (opsyen tambahan)
Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]