PROTON Gesa Pemilik Perdana Ganti Beg Udara Takata

PROTON menggesa pemilik kereta jenis Proton Perdana untuk menukar beg udara Takata dengan kadar segera di pusat servis rasmi berdekatan.

Model yang terkesan adalah unit yang dihasilkan di antara 2012 hingga penghujung 2018 dan pertukaran bag udara ini adalah sebahagian daripada inisiatif global.

Tindakan ini adalah selaras dengan Laporan Maklumat Kerosakan (DIR) yang dikeluarkan Pentadbiran Keselamatan dan Trafik Lebuh Raya Kebangsaan Amerika (NHTSA) bagi mengganti beg udara.

Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar, Roslan Abdullah menjelaskan PROTON telah pun memulakan proses penggantian ini sejak Januari 2019.

“Dari usaha sama kakitangan dan pengedar PROTON, kami telah berjaya menghubungi pelanggan dan melakukan penggantian inflator beg udara.

“Sebanyak 6,342 kereta yang terjejas dan setakat 18 Ogos 2020, pusat servis kami telah melakukan penggantian untuk 5,625 unit atau 87.5% dari jumlah keseluruhannya,” jelasnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar, Roslan Abdullah

Bagaimanapun, perlu ditegaskan pertukaran ini tidak menjejaskan model Proton yag lain kerana menggunakan pembekal yang berbeza.

“Keselamatan pelanggan amat penting untuk PROTON. Walau bagaimana pun, kami tidak dapat menghubungi semua pemilik Proton Perdana sebab maklumat pemilik tidak lengkap. Oleh itu, kami ingin menyeru semua pemilik yang belum mengganti inflator beg udara mereka, hubungi pusat servis kami untuk membuat temu janji segera.

“Pertukaran inflator beg udara ini hanya mengambil masa kira-kira satu jam serta tidak akan dikenakan apa-apa bayaran. Kereta yang dikeluarkan selepas 31 Ogos 2018 pula tidak perlu menukar beg udara,” tambahnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply