Kempen #SafeDrive Volvo Beri Fokus Pemakaian Tali Pinggang Keledar

Volvo Car Malaysia selaku pengeluar kenderaan premium melancarkan kempen #SafeDrive yang memfokuskan terhadap kesedaran kepentingan menggunakan tali pinggang keledar ketika memandu, termasuk penumpang di belakang.

Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, Nalin Jain berkata keutamaan keselamatan haruslah diberikan kepada kepentingan pemakaian tali pinggang keledar.

“Semua teknologi keselamatan automotif pada kenderaan bergantung pada penggunaan tali pinggang keledar sebagai fakor utama. Tanpanya, penggunaan keselamatan lain tidak lagi berkesan. Apatah lagi tanggapan bahawa penggunaan beg udara sudah cukup untuk memberikan perlindungan kepada pemandu dan penumpan,”katanya.

Tali pinggang keledar pada awalnya diperkenalkan oleh Nils Bohlins – seorang jurutera Volvo – pada tahun 1959 sekaligus membawa kepada inovaso keselamatan yang sehingga kini masih digunakan.

 

Menyedari kepentingan tersebut dan mengambil sikap prihatin, Volvo Cars menyerahkan paten alat berkenaan agar boleh dimanfaatkan oleh pengeluar lain.

Berdasarkan data yang dikumpulkan Volvo Cars sejak 1960an, lebih sejuta nyawa telah diselamatkan melalui penggunaan alat tali pinggang keselamatan Volvo.

“Volvo akan terus memperkenalkan inovasi terkini bagi memperkukuhkan lagi keselamatan kenderaan kali ini kami akan bekerjasama dengan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dan Insititu Kajian Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bagi meningkatkan kesedaran kepentingan pemakaian tali pinggang keledar.

“Kami percaya usaha ini dapat membantu mengurangkan jumlah kecederaan dan kemalangan maut di Malaysia,” tambah Nalin.

Mengikut data pada 2017, secara purata sekitar 16 kematian direkodkan sehari bagi bulan Ramadhan dan Syawal.

Bagi memastikan keberkesanan kempen ini, mesej keselamatan akan disiarkan di pelbagai platform antaranya radio, akhbar, online serta media sosial.

Untuk maklumat lanjut, layari http://bit.ly/SafeDrive_VCM.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply