Suzuki Katana Bakal Dapat Enjin 1100cc, Tangki Lebih Besar

Baru-baru ini telah berlangsungnya Katana Meeting 2023 di Jepun yang menyaksikan lebih 1,200 pengunjung dan 1,118 motosikal jenis Suzuki Katana berkumpulan di Hamamatsu Fruit Park Tokinosu.

*Presiden Suzuki, Toshihiro Suzuki (sumber: Young-Machine)

Acara tahun itu turut dihadiri Presiden Suzuki, Toshihiro Suzuki bersama-sama barisan orang penting syarikat itu. 

Meskipun pelbagai aktiviti berlangsung namun tumpuan terarah kepada ucapan pereka Suzuki Katana sendiri. 

Pertamanya, Keisuke Namerikawa dari bahagian pembangunan enjin mendedahkan fokus selepas ini adalah membesarkan enjin 1000cc sedia ada kepada 1100cc agar Katana tampil lebih berkuasa. 

*(sumber: Young-Machine)

Menyedari isu tangki 12L yang didakwa terlalu kecil, Hiroki Matsushita yang bertanggungjawab mereka tangki Katana sedia ada mengakui model itu akan tampil dengan tangki yang lebih besar selepas ini.  Bagaimanapun, Hiroki akui reka bentuk Katana menyukarkan perkara itu dilakukan sebelum ini. 

Dalam pada itu, ketua jurutera Suzuki, Tetsuji Nojiri memberi jaminan bahawa Katana akan menjalani satu evolusi yang signifikan sekaligus mengesahkan kehadiran tangki yang lebih besar dan platform serba baharu. 

“Terdapat beberapa perkara lain yang juga perlu diberi penekanan antaranya sama ada mengekalkan panel meter LCD sedia ada. Tapi apa yang pasti, Katana akan berevolusi,” jelasya. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]