Paten Terbaru Sahkan Kemunculan Honda CB750R Pada 2024

Khabar angin mengenai kemunculan Honda CB750R telah pun bertiup kencang sejak pelancaran Hornet CB750. 

Ini kerana Honda antara yang gemar membangunkan pelbagai jenis model yang menggunakan platform sama. Ini dibuktikan menerusi barisan model CB500, CB500X dan CB500R yang dikuasakan enjin parallel-twin yang sama. Tidak lupa juga enjin yang digunakan pada CRF1100L Africa Twin juga menggerakan NT1100, CMX1100 Rebel dan Hawk 11. 

Berdasarkan tren tersebut, tidak hairanlah paten terbaru yang difailkan di Amerika Syarikat mengesahkan kedatangan CB750R yang akan dikuasakan enjin parallel-twin 755cc yang sama terdapat pada Hornet. Paten itu juga memaklumkan CB750R akan hadir pada 2024. 

Meskipun dokumen yang difailkan itu tidak menyatakan secara terperinci namun antara maklumat yang disampaikan termasuk, “penutup depan (front cowl) disambung kepada kerangka badan menggunakan skru pengikat.” Aspek itu secara langsung membezakan dengan jentera naked Hornet 750 yang tidak dilengkapi dengan sebarang panel penutup. 

*paten terbaru difailkan Honda di Amerika Syarikat mendedahkan CB750R

Berdasarkan lakaran yang dilampirkan bersama paten berkenaan, kita dapat lihat reka bentuk yang belum siap sepenuhnya namun memberi gambaran jelas bahawa kemunculan model sportsbike dengan adanya ‘fairing’ tambahan. 

Selain itu juga kelihatan handlebar jenis ‘clip-on’ yang menawarkan gaya tunggangan lebih agresif dan sporty. 

Menariknya, perkembangan terbaru ini pastinya merancakkan lagi segmen sportsbike dengan enjin parallel-twin yang ketika ini telah pun mula diisi dengan Yamaha YZF-R7. Suzuki juga akan turut menyertai kelas berkenaan dengan GSX-8R yang juga dijadualkan tiba pada 2024. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]