RASMI: Aprilia Dedah RS 457 – 158kg, 47HP

Susulan terdapat permintaan tinggi terhadap motosikal ‘entry-level’, Aprilia dengan rasminya mengumumkan kemunculan Aprilia RS 457 untuk pasaran motosikal global. 

Menjadikan pengalaman di pentas kejuaraan dunia sebagai tunjang utama, Aprilia RS 457 mengguna pakai ‘crankcase’ sebagai elemnen galas beban utama sepertimana yang ditawarkan RS 660. Hasilnya, RS 457 tampil dengan dinamik terbaik di samping pengalaman menunggang yang optimum.

Menariknya, RS 457 juga tidak ketinggalan dari aspek elektronik termasuk dilengkapi sistem Ride-by-Wire yang menawarkan tiga mod enjin yang mengawal aliran kuasa, tork dan ‘traction control’. 

Dibangunkan sepenuhnya di Noale, Itali, Aprilia menyifatkan RS 457 sebagai pengisi jurang antara RS 125 dan RS 660 sekaligus menyempurnakan barisan keluarga RS termasuk RSV4 dan jentera MotoGP RS-GP. 

Selain itu, RS 457 ini juga datang dengan pencahayaan LED penuh termasuk lampu nyalaan siang (DRL). Juga tidak ketinggalan, panel meter TFT 5-inci. 

Menurut Aprilia, RS 457 ini dikuasakan enjin parallel-twin 457cc dengan DOHC 8-valve yang berupaya menghasilkan 47hp. Paling mencuri tumpuan, berat keseluruhan jentera ini hanyalah 158kg. 

Sumbangan utama kepada berat yang ringan adalah penggunaan kerangka aluminium yang dibangunkan daripada teknologi litar lumba. Kerangka tersebut termasuk menggunakan ‘crankcase’ sebagai beban utama memastikan RS 457 menawarkan pengalaman menunggang yang luar biasa dalam kelasnya. 

Pakej suspensi pula terdiri daripada fork 41mm depan dengan jarak pergerakan 120mm dan monoshock belakang yang dipadankan bersama ‘swingarm’ keluli yang menawarkan jarak pergerakan 130mm. Sistem brek pula merangkumi brek ByBre 4-pot dengan cakera 320mm depan dan 220mm belakang. ABS dwi-saluran pula memastikan operasi brek lebih baik dalam pelbagai keadaan jalan. 

Lebih menarik, Aprilia turut melengkapkan RS 457 dengan fungsi ‘quickshifter’ (atas/bawah) sebagai aksesori tambahan. 

GALERI: APRILIA RS 457

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]