CFMOTO Dedah Prototaip 500SR – Enjin 4-Silinder, ‘Top Speed’ 230km/j

Baru-baru ini telah berlangsungnya CFMOTO Day di Litar Antarabangsa Zhuzhou bertempat di Zhuzhou, China. Acara itu menyaksikan seramai 1,500 pengunjung telah hadir meraikan pemilik dan peminat jenama motosikal China tersebut. 

Menariknya, selain pelbagai aktiviti diadakan, CFMOTO turut membuat kejutan dengan mempamerkan jentera prototaip yang akan diperkenalkan untuk pasaran global. 

Antara yang mencuri tumpuan adalah jentera 500cc yang diberi nama 500SR yang bakal menjadi model ketiga dalam keluarga SR selepas 250SR dan 450SR yang diperkenalkan hujung tahun lalu. 

Menurut CFMOTO, 500SR dibangunkan dengan beberapa ciri premium antaranya ‘forged aluminium piston’, ‘low-inertia crankshaft’ dan ‘stretch-bolt connecting rod’. CFMOTO juga mendakwa 500SR ini – yang dikuasakan enjin 4-silinder 500cc – mampu merekodkan kelajuan maksima (top speed) sekitar 230km/j. 

Apa yang mencuri tumpuan kami, CFMOTO mendedahkan 500SR turut dilengkapi dengan sistem Ram-Air seperti yang terdapat pada Kawasaki Ninja ZX-25R, ZX-4R dan ZX-10R.

Berdasarkan gambar yang dikongsikan, tak banyak yang kami boleh ceritakan namun bentuk samar di bahagian panel depan ternyata mengikut acuan sama dengan 450SR. 

Apa pun, kami nantikan perkembangan seterusnya mengenai pembangunan 500SR ini dari masa ke semasa. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]