Kawasaki Jepun Akui Modenas Berupaya Pasang Jentera 650cc Ke Atas, Patuh Standard Operasi Ketat

Umum sedia maklum bahawa Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS) bertanggungjawab memasang dan mengedar jenama motosikal Kawasaki di Malaysia dengan segala proses pemasangan berlangsung di kilang Modenas yang terletak di Gurun, Kedah. 

Bagaimanapun pemasangan motosikal Kawasaki di Gurun oleh Modenas itu hanya melibatkan motosikal 250cc hingga 650cc dengan kesemuanya dijual dibawah lencana Modenas (Ninja 250, Z250, Vulcan S 650, Z650, Ninja 650 dan Versys 650) sementara  model atas 650cc pula (Ninja 1000SX, Ninja ZX-10R, Versys 1000 dan Z900RS) dijual di Malaysia sebagai model CBU (complete built unit). 

Namun, pada bulan Jun lalu, EMOS telah melancarkan Kawasaki Z900 dan Z900 SE dengan kedua-duanya merupakan model pemasangan tempatan (CKD).

Ketika program Green Mania yang berlangsung di Gamuda Cove baru-baru ini, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Modenas, Roslan Roskan mendedahkan walaupun persetujuan awal pemasangan tempatan hanya babitkan model 250 hingga 650cc namun berdasarkan penilaian oleh Kawasaki Jepun, mereka mengakui Modenas mempunyai keupayaan memasang jentera yang lebih besar daripada dinyatakan sebelum ini. 

Untuk rekod, Modenas mempunyai dua baris pemasangan di Gurun ketika ini dengan baris ketiga akan siap tahun ini juga. Lawatan kami di Gurun sebelum ini juga mendapati Modenas bukan sahaja mengikut standard operasi Jepun malah turut menjadi kilang pertama di Asia Tenggara yang memiliki mesin ujian khas. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]