CFMoto Perkenalkan Cruiser 450CL-C Di China – Enjin Parallel-Twin, 40HP

Pengeluar motosikal China, CFMoto telah memperkenalkan beberapa model baharu yang akan menembusi pasaran global ketika di Beijing Motor Show yang berlangsung Jun lalu. 

Antara model yang mencuri perhatian adalah motosikal jenis ‘cruiser’ yang akan diperkenalkan tidak lama lagi.

450CL-C itu merupakan model serba baharu dan percubaan sulung CFMoto dalam bersaing dengan segmen cruiser lain antaranya Kawasaki Eliminator 450 dan Honda Rebel 500. 

Bagaimanapun, ketika itu CFMoto tidak mendedahkan sebarang maklumat terperinci mengenai model terbabit kecuali aspek rekaan yang jelas menampilkan reka bentuk cruiser retro klasik. 

Namun, dalam perkembangan terbaru beberapa info penting mengenai CFMoto 450CL-C itu berjaya diperolehi daripada dokumen kelulusan aplikasi yang difailkan di China. 

*gambar 450CL-C yang dilampirkan bersama dokumen kelulusan aplikasi difailkan di China.

Berdasarkan dokumen berkenan, 450CL-C dikuasakan enjin parallel-twin 449cc dengan kod 272MQ. Kod enjin tersebut secara langsung memberitahu kami bahawa 450CL-C dikuasakan enjin sama yang terdapat pada 450SR dan 450NK. Kuasa pula disalurkan kepada tayar belakang menerusi transmisi manual 6-kelajuan. 

Bagaimanapun, enjin 272MQ itu telah ditala semula bagi menghasilkan 40hp berbanding 50hp yang ditawarkan 450SR dan 450NK. Talaan semula enjin itu berkemungkinan bagi memfokuskan pada tork yang lebih baik pada rpm rendah dan pertengahan. 

Dokumen tersebut juga memaklumkan 450CL-C dilengkapi dengan fork jenis USD (upside/down) di depan dan monoshock di belakang. Aspek lain yang kami boleh sahkan adalah penggunaan kaliper brek radial 4-pot dari J.Juan dengan ABS yang dipadankan bersama cakera 300mm di bahagain depan. 

Kami difahamkan CFMoto akan memperkenalkan 450CL-C untuk pasaran global secara rasmi ketika di EICMA 2023 nanti. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]