Venom X 22 GT 2023 – Depan ‘Sportsbike’, Belakang Skuter

Venom Motorsports merupakan syarikat motosikal berpangkalan di Amerika Syarikat yang menawarkan motosikal dan skuter yang dikilangkan di China. Namun, kepakaran utama Venom adalah menawarkan motosikal tanpa gear, dalam kes ini motosikal automatik. 

Antara model yang mencuri tumpuan adalah Venom X 22 GT yang merupakan motosikan berenjin satu silinder yang menawarkan 15hp dihasilkan Jonway di China. Namun, apa yang menarik perhatian kami adalah motosikal tersebut sebenarnya sebuah skuter namun dengan penampilan ‘sportsbike’. 

Venom X 22 GT dikuasakan enjin satu silinder 4-strok dengan sistem penyejukan air yang berupaya menghasilkan 15hp pada 7,000rpm dan 17.6Nm pada 5,500rpm. 

Menariknya, meskipun berimej ‘sportsbike’ bahagian belakang mirip skuter konvensional termasuk kehadiran tayar bersaiz 14-inci yang dipadankan bersama penyerap hentakan berkembar. 

Seperti skuter lain, X 22 GT ini juga tidak didatangkan dengan transmisi manual dan boleh dioperasikan seperti skuter biasa. 

Venom mendakwa X 22 GT ini boleh merekodkan kelajuan maksima sekitar 145km/j tetapi mengambil kira faktor 15hp, kami menyifatkan syarikat itu mungkin terlalu optimistik dalam mengeluarkan angka tersebut.  Meskipun begitu, daya pecutan dijangka agak bagus kerana Venom X 22 GT ini hanya seberat 133kg.

Antara ciri lain ditawarkan termasuk rim 17-inci depan (14-inci belakang), fork teleskopik, cakera brek berkembar depan, lampu LED penuh dan panel meter digital LCD. Bagi pasaran Amerika Syarikat, X 22 GT ini dijual pada harga USD3,299.99 (RM14.9k).

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]