Imej Jelas KTM RC 990 Jalani Ujian Di Eropah – Lancar 2025?

Prototaip KTM RC 990 mula jalani ujian jalan raya sekitar Disember tahun lalu dan tidak banyak yang boleh diceritakan daripada imej ‘spy shot’ yang dikongsikan. 

*imej prototaip KTM RC 990 pada 2022

Pada waktu itu, apa yang kelihatan adalah reka bentuk ‘supersport’, fairing penuh, lampu depan LED tunggal, fork USD, brek Brembo serta subframe yang terdedah. 

Namun, berdasarkan ‘spy shot’ terbaru, jelas menampakkan rupa RC990 yang jauh berbeza berbanding yang dikongsikan sebelum ini. 

Imej ‘spy shot’ terbaru itu menunjukkan kehadiran panel badan yang lebih agresif dan bersegi sementara bahagian depan pula menampakkan kehadiran ‘winglet’ yang diinspirasikan daripada jentera KTM RC16 di MotoGP. 

Penghadang angin juga lebih kecil dan melengkung berbanding prototaip awal. Selain itu, bahagian ‘subframe’ yang sebelum ini terdedah juga kelihatan lebih kemas. 

Menariknya, melihat kepada perkembangan semasa, jentera yang dijangka membuat penampilan rasmi pada 2025 itu tampak mirip dengan jentera KTM RC 8C yang dikhaskan untuk litar lumba. 

Untuk rekod, RC 990 ini akan dikuasakan enjin LC8c terbaru dibangunkan KTM yang turut akan menggerakan 990 Duke yang juga sedang menjalani ujian ketika ini. Laporan media antarabangsa mendakwa platform terbaru itu akan menyumbang sekitar 140hp dengan tork yang belum dikenalpasti. 

Pada masa sama, melihat kepada rupa RC 990 terbaru itu berbeza dengan prototaip 2022 kami jangkakan akan berlaku beberapa perubahan lagi termasuk pakej suspensi dan brek. 

Apa pun kami jangkakan akan lebih banyak maklumat mengenai RC 990 ini akan timbul dalam masa akan datang. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]