Satu Model Akan Ditamatkan Riwayat Hujung Tahun Ini – Proton

Proton akan menamatkan pengeluaran satu model sedia ada pada penghujung tahun ini. Perkara itu disampaikan Pengarah Kanan Pemperolehan Teknikal Kumpulan, Ainol Abu Bakar ketika forum Global Investors & Vendors Convention 2023. 

Memetik laporan Paultan.org, Ainol berkata pihak pembekal telah pun dimaklumkan mengenai perkara itu. 

“Model kenderaan yang ada ketika ini, enam dengan empat model asal Proton semuanya akan diteruskan, kecuali satu model yang telah dimaklumkan kepada pembekal yang kami tamatkan pengeluarannya menjelang hujung tahun ini,” jelasnya. 

Dalam pada itu pengeluaran bagi barisan model X yang merangkumi X50, X70 dan X90 akan dikekalkan sekurang-kurangnya untuk tempoh 10 tahun lagi. 

“Tiga lagi model akan tetap dikeluarkan untuk jangka panjang, dan siri model X juga akan kekal dalam pengeluaran mungkin bagi tempoh 10 tahun lagi. 

“Mesej kepada pembekal sangat mudah: selagi mereka terus kompetitif bersama model semasa yang ada, dan jika mereka ingin memperluaskan operasi, ia adalah peluang yang baik untuk menilai usahasama dengan pembekal yang mempunyai tahap teknologi lebih tinggi serta menilai kemungkinan untuk membekalkan komponen untuk EV,” tambahnya.

Namun begitu, Ainol tidak menyatakan secara spesifik model mana yang akan dihentikan pengeluaran namun pastinya melibatkan antara Persona, Iriz, Exora dan Saga. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

One Reply to “Satu Model Akan Ditamatkan Riwayat Hujung Tahun Ini – Proton”

Leave a Reply