SUV Kia Niro EV 2023 Dirasmikan – RM255,880

Dinamikjaya Motors Sdn Bhd selaku pengedar rasmi jenama Kia di Malaysia dengan rasminya melancarkan Kia Niro EV serba baharu yang ditawarkan pada harga RM255,880. 

Model generasi kedua ini dibangunkan daripada model konsep Kia HabaNiro yang didedahkan pada 2019. 

Hasilnya, Kia Niro EV ini kekal menawarkan ciri moden Kia termasuk identiti hidung harimau di bahagian depan yang dipadankan bersama lampu LED beserta DRL. 

Rupa sporty Kia Niro EV ditonjolkan lagi dengan kehadiran skid plate dan beberapa elemen lain yang memfokuskan pengaliran udara yang optimum dan lancar. Namun ciri unik pada Niro EV adalah Active Air Flap yang terdapat di bahagian gril. Menrutu Kia fungsi tersebut menyumbang kepada ‘drag coefficent’ serendah 0.29. 

Di bahagain dalam, pemandu disajikan dengan penggunaan bahan mesra alam selaras dengan tawaran sebagai kereta EV selain dua skrin 10.25 inci dalam satu panel tunggal yang menawarkan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto. Juga terdapat ‘wireless charging’ dan pencahayaan ambien dengan 64 warna pilihan. 

Ruang kargo pula menawarkan kapasiti 475 liter namun sebaik tempat duduk baris kedua dilipat, ruang tersebut menjadi 1,392 liter. Juga terdapat ruang tambahan di bahagian frunk bersaiz 20L. 

Menurut Kia Malaysia, Niro EV ini hanya datang dengan satu varian untuk pasaran tempatan dan dilengkapi motor elektrik dengna kuasa 201hp dan 255Nm. 

Antara ciri penting lain ditawarkan termasuk fungsi Vehicle-to-load (V2L) yang menyalurkan kuasa sehingga 3.6kWh. Fungsi ini membolehkan pemandu menggunakan Niro EV sebagai pembekal elektrik kepada sebarang peranti atau perkakas elektrik ketika di luar. 

Ciri keselamatan ditawarkan termasuk:

  • 8 beg udara SRS
  • Safe Exit Assist
  • Hill Assist Climb
  • traction control
  • ISOFIX
Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]