Zontes Uji Enjin Tiga Silinder 800cc Di China

Ini bukan kali pertama laporan tentang Zontes sedang membangunkan enjin tiga silinder 800cc diterbitkan. Ini kerana hampir tiga tahun Zontes telah mencanangkan projek tersebut.

Bulan lalu juga timbul rakaman video yang memaparkan sebuah motosikal jenis adventure sedang menjalani ujian dan bunyi dihasilkan jelas merujuk kepada enjin tiga silinder. 

Namun, perkembangan terbaru mendapati Zontes bercadang untuk menggunakan platform terbaru itu bagi membangunkan tiga model berlainan yang merangkumi sebuah sportbike, naked dan adventure. 

Apa yang menarik, Motorrad Online berjaya mendapatkan gambar enjin tiga silinder daripada Zontes dan membandingkan dengan enjin tiga silinder CP3 milik Yamaha. Berdasarkan pemantauan, kedua-duanya tampak sama sekaligus memberi bayangan enjin Zontes itu mengambil ‘inspirasi’ daripada CP3 Yamaha. 

*Perbandingan antara enjin tiga silinder Zontes dan CP3 Yamaha.

Teknik ‘reverse engineering’ ini bukanlah perkara baru kerana satu lagi pengeluar China, Loncin, turut melakukan perkara sama dengan enjin Honda CB500X. 

Walaupun tiada maklumat terperinci ketika ini namun kami menjangkakan ketiga-tiga model Zontes tersebut akan tampil dengan reka bentuk moden dan futuristik seperti model sedia ada. 

Imej render yang dikongsikan sebelum ini juga memberi bayangan kasar akan reka bentuk yang akan dihasilkan. 

Apa yang pasti, pengeluar motosikal China sudah mula mengorak langkah dalam penghasilan jentera berkuasa tinggi. Jenama lain seperti CFMoto dan QJ Motor juga telah memulakan langkah lebih awal dengan masing-masing turut mendapat kepercayaan daripada jenama Barat  seperti KTM dan Harley-Davidson. 

Jadi tidak hairanlah Zontes bakal menjadi pengeluar China seterusnya yang akan turut memperkenalkan barisan motosikal berkuasa tinggi tidak lama lagi. Kami juga tidak terkejut jika beberapa model ini akan membuat penampilan di EICMA, November ini. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]