Ducati DRE Racetrack Academy Peluang Timba Ilmu ‘Cecah Lutut’ Dengan Pelumba Sejati

Baru-baru ini kami telah diberikan peluang menyertai Ducati DRE Racetrack Academy 2023 yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang (SIC). 

DRE Racetrack Academy merupakan program khas yang disediakan Ducati bagi membolehkan para Ducatisti untuk menimba ilmu teknik menunggang motosikal berkuasa tinggi (dalam kes ini Ducati Panigale V4 S) yang betul. 

Program ini diketuai Pengarah Teknikal Ducati, Dario Marchetti yang juga merupakan pelumba berpengalaman lebih 30 tahun. Dia pernah beraksi dalam perlumbaan GP dari tahun 1988 hingga 1992 dan pernah  pernah memenangi GP Itali pada 1990 bagi kategori 250cc. 

Menariknya, program di Sepang itu turut dihadiri beberapa nama besar sebagai tenaga pengajar termasuk Chaz Davies (WorldSBK), Karel Abraham (MotoGP), Alex De Angelis (MotoGP). 

Sementara, kami pula diberi tunjuk ajar khas daripada bekas pelumba Moto2 dari Indonesia, Doni Tata Pradita yang kini merupakan antara salah satu ‘instructor’ Ducati DRE Indonesia. 

Program tersebut terbahagi kepada empat kumpulan, Intro, Warm Up, Evo dan Master dengan setiap kumpulan memberi fokus pada teknik tunggangan yang betul di samping mengenal pasti ‘racing line’ yang tepat. Meskipun begitu, keutamaan tetap diberikan kepada aspek keselamatan kerana bukan mudah untuk menunggang jentera dengan 214hp. 

Terdapat empat sesi kesemuanya dengan sesi pertama beri fokus kepada mengenal pasti tahap pengalaman menunggang motosikal berkuasa tinggi. Sesi kedua pula membenarkan ‘instructor’ mengenal pasti fahaman peserta terhadap ‘racing line’ dan kedudukan badan ketika menunggang. 

Sesi ketiga pula menyaksikan pengajar akan mengekori peserta dari belakang dan merakam cara menunggang. Sesi ini paling menarik kerana peserta akan duduk bersama pengajar dan diberikan tunjuk ajar satu demi satu apa yang perlu dilakukan disetiap bahagian litar. 

Sesi keempat pula membolehkan peserta menggunakan segala informasi yang diturunkan dari barisan pengajar dan mempraktikan di litar. Sejujurnya, penulis berasa lebih pantas kerana dapat membaca ‘racing line’ dengan lebih baik. 

Secara keseluruhan, DRE Racetrack Academy bukanlah ‘sekolah’ yang mengajar cara mencecah lutut sebaliknya, memberi panduan teknik yang betul untuk menunggang di litar. Selain itu, program ini juga menumpukan aspek keselamatan di samping meningkatkan tahap keyakinan di litar lumba yang seterusnya boleh dipraktikan di jalan raya. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]