Jualan Suzuki GSX-S750 Di Malaysia Bakal Dihentikan, Beri Laluan Pada GSX-8S?

Baru-baru ini Suzuki Malaysia dalam perkongsian terbaru di media sosial mengesahkan model serba baharu, GSX-8S bakal memasuki pasaran Malaysia tidak lama lagi. 

Pengumuman itu selari dengan perkongsian Pengerusi Eksekutif Kumpulan Suzuki Malaysia, Ahmad Faez Yahaya sebelum ini yang mendedahkan bahawa GSX-8S akan dipasarkan di Malaysia sekitar Suku Pertama 2023. 

*Suzuki GSX-8S

Bagaimanapun, persoalannya adakah kemasukan GSX-8S ke pasaran Malaysia akan memberi kesan kepada penjualan GSX-S750?

*Suzuki GSX-S750

Untuk rekod, Suzuki GSX-8S ini merupakan entri terbaru bagi segmen motosikal naked dan dikuasakan enjin parallel-twin 776cc DOHC serba baharu yang dibangunkan kilang Hamamatsu di Jepun. 

Enjin tersebut direka bagi menghasilkan kuasa pada rev rendah di samping dlengkapi dengan Suzuki Cross Balancer, yang menjaminkan tahap gegaran yang lebih rendah. Platform baharu itu menghasilkan 81.7hp pada 8,500rpm dan 78Nm pada 6,800rpm dan dikawal oleh sistem ‘ride-by-wire’. 

Dari aspek kuasa, GSX-8S masih berada di belakang GSX-S750 yang bernadikan platform 4-inline. 

Namun begitu, dengan GSX-8S menawarkan pelbagai ciri moden dan baharu termasuk pencahayaan LED, panel meter TFT dan sistem quickshifter, pastinya permintaan terhadap model baharu ini disambut baik dan memberi kesan pada jualan GSX-S750. 

Bagaimanapun, segalanya terserah pada pihak Suzuki Malaysia bagi menentukan masa depan GSX-S750 di pasaran Malaysia. 

Apa yang pasti, ketibaan GSX-8S sememangnya ditunggu-tunggu. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]