Selepas Brutale, Giliran MV Agusta F3 RC Tiba Di Malaysia

Sebelum ini kami telah pun melaporkan bahawa jenama motosikal mewah Itali, MV Agusta, bakal menembusi pasaran Malaysia menerusi pengedar baharu, AFY Mobility Sdn Bhd (AMI). 

Menariknya, bukan sekadar mengedar malah beberapa model akan turut dipasang sepenuhnya di Malaysia. 

Mac lalu, Pengerusi Kumpulan Eksekutif AMI, Ahmad Faez Bin Tan Sri Yahaya telah pun berkongsi beberapa gambar di media sosial yang memaparkan kelibat dua jentera MV Agusta Brutale RR. 

Dalam perkongsian terbaru, Ahmad Faez memuat naik video berdurasi 32 saat yang memaparkan model sportsbike popular, MV Agusta F3. Menariknya, model tersebut bukan versi standard sebaliknya varian edisi terhad RC (Reparto Corse). 

Untuk rekod, MV Agusta F3 dikuasakan enjin 3-silinder 798cc 12-valve yang berupaya menjana 155hp pada 13,250rpm dan 88Nm pada 10,100rpm. Enjin tersebut juga mempunyai nisbah mampatan tinggi dengan 13.3:1.

Dengan hanya seberat 165kg, MV Agusta F3 RC ini mampu mencapai kelajuan maksima sekitar 240km/j. 

Antara ciri lain ditawarkan termasuk fork depan USD 43mm jenama Marzocchi boleh laras, kaliper brek Brembo depan dan belakang, rim 17-inci dan tangki 16.5L. Model ini juga turut dilengkapi panel meter TFT 5.5”, fungsi ‘cruise control’ dan ‘launch control’. 

Buat masa ini, AMI masih belum mengeluarkan kenyataan rasmi mengenai pelancaran model MV Agusta untuk pasaran Malaysia namun kami jangkakan perkara itu akan diumumkan tidak lama lagi. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]