Husqvarna Nuda Hidup Semula, Prototaip Dikesan Jalani Ujian

Husqvarna bakal menghidupkan semula model ikonik Nuda tidak lama lagi setelah jentera prototaip tersebut dilihat sedang menjalani ujian di Eropah. 

Berdasarkan gambar ‘spy shot’ yang dikongsikan media Jerman, Motorrad, generasi terbaru Nuda itu dilihat dikuasakan enjin LC8c 890cc milik KTM. 

*sumber: Motorrad

Mengambil kira jenama Husqvarna kini dibawah kendalian KTM AG, maka bukan satu kejutan bahawa model serba baharu itu meminjam beberapa kelengkapan daripada jentera KTM. 

Pertamanya, penggunaan kerangka trellis yang mirip dengan KTM 890 DUKE R namun dipadankan dengan suspensi yang lebih premium. Juga boleh dilihat adalah swingarm aluminium yang juga diambil dari KTM. 

Bagaimanapun, lampu ikonik Nuda jelas kelihatan pada model prototaip tersebut sekaligus menjadi perbezaan utama antara jentera Husqvarna dan KTM. 

Jika ada yang berasa kurang yakin bahawa prototaip tersebut merujuk kepada jentera Husqvarna, lihat sahaja pada jaket kulit yang dipakai penunggang uji dalam gambar tersebut sebagai bukti. 

Untuk rekod, Husqvarna memperkenalkan Nuda 900R pada 2012 dan dibina ketika jenama motosikal Sweden itu masih dibawah BMW. Ketika itu, model tersebut dikuasakan enjin sama dengan BMW F800 dan menghasilkan sekitar 100hp. 

Ekoran daripada pengeluaran Nuda diberhentikan tidak lama selepas itu, motosikal naked dengan gaya ‘supermoto’ itu bingkas menjadi antara permata dalam dunia dua roda.

Apa yang pasti, Husqvarna Nuda bakal kembali dan melihat kepada keadaan jentera yang hampir siap sepenuhnya pastinya model itu akan membuat penampilan rasmi tidak lama lagi sebagai model keluaran 2024. 

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.