Great Wall Bangunkan Motosikal 8-Silinder, 2,400cc

Pengeluar kereta dari China, Great Wall, bakal mengorak langkah sulung dalam penghasilan jentera dua roda berdasarkan beberapa ’spy shot’ yang mula berlegar di internet. 

Menariknya, berdasarkan gambar dikongsikan jelas model prototaip itu menerapkan chasis Honda GL1800 Gold Wing. Chasis itu digunakan ekoran dianggap sesuai bagi memegang enjin yang didakwa bersesaran lebih 2,000cc. 

Bahagian enjin juga jelas menampakkan penggunaan 8-silinder sekaligus memberi bayangan enjin tersebtu bukan hanya besar malah berkuasa. 

Jika enjin tersebut juga dibangunkan daripada enjin 6-silinder 1800cc daripada Gold Wing maka dengan kiraan nisbah bore-strok 73mm X 73mm, enjin yang dipamerkan itu bersesaran 2,444cc dengan 8-silinder dan 32-valve. 

Menurut laporan media antarabangsa, berkemungkinan besar jentera prototaip dibangunkan Great Wall itu menawarkan sekitar 168hp dan 226Nm. 

Selain daripada enjin dan chasis, suspensi depan dan swingarm juga mirip dengan GL1800 Gold Wing. 

Senario itu secara tidak langsung memberi bayangan mungkin terdapat kerjasama (yang belum diumumkan) antara Honda dan Great Wall sehinggakan terdapat banyak persamaan antara model prototaip itu dengan Gold Wing. 

Apa yang pasti, Great Wall jelas sedang merangka pelan untuk terlibat dalam penghasilan motosikal pada masa akan datang. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]