MIROS Cari Penunggang Motosikal Uji Sistem Amaran Perlanggaran

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sedang mencari penunggang motosikal di Malaysia bagi menguji Sistem Amaran perlanggaran Motosikal (MCAS).

Sistem yang dibangunkan bersama pihak PLUS itu beertujuan mengkaji keberkesanan sistem tersebut bagi pengguna dua roda di Malaysia.

Orang awam yang berminat untuk terlibat dengan kajian rintis sistem ini boleh mengisi borang saringan awal dengan menekan LINK INI.

Peserta terlebih dahulu perlu menjawab beberapa siri soalan bagi mencapai kriteria tertentu sebelum terpilih.

Berdasarkan info dikongsikan MIROS mencari penunggang motosikal yang bergerak seharian untuk pergi dan balik dari rumah ke tempat kerja sekitar Lembah Klang, Kedah dan Pulau Pinang. 

Untuk rekod, MCAS merupakan sistem yang mengesan kehadiran kenderaan lain di jalan raya sama ada dalam keadaan pegun atau bergerak lalu menghantar maklumat kepada penunggang untuk melakukan tindakan selanjutnya sekaligus mengelakkan daripada berlakunya perlanggaran dan kemalangan. 

Ketika ini, sistem sama sudah mula diterapkan pada motosikal berkuasa tinggi termasuk Ducati Multistrada V4 dan KTM 1290 Super Adventure. 

Bagaimanapun, MIROS mendakwa sistem yang dihasilkan mereka bersama PLUS itu melibatkan kos yang lebih rendah dan mudah dipasang pada motosikal kapcai sedia ada. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply