Moto Morini Seiemmezzo Masuk Malaysia 2023 – 61HP, 54Nm

Pengedar jenama Moto Morini di Malaysia, MForce Bike Holdings bakal memperluaskan tawaran motosikal jenam itali itu di Malaysia menerusi Moto Morini Seiemmezzo. 

Seiemmezzo merupakan bahasa Itali yang bermaksud enam setengah sekaligus merujuk kepada kapsasiti enjin 650cc. 

Untuk rekod, Moto Morini telah pun memperkenalkan Seiemmezzo di Eropah menerusi dua varian STR (naked) dan SCR (scrambler). 

Perbezaan utama antara kedua-dua varian ini adalah di bahagian estetik terutamanya tayar, dengan SCR didatangkan dengan rim ‘spoke’ manakala STR dilengkapi rim aloi. 

Imej scrambler pada SCR juga dipertingkat dengan kehadiran ‘mudguard’ tinggi di depan dan tempat duduk bergaya retro-klasik sementara STR pula tampak lebih moden. 

Bagaimanapun, belum dapat dipastikan sama ada kedua-dua varian akan diperkenalkan di Malaysia atau hanya satu sahaja. 

Moto Morini Seiemmezzo STR/SCR dikuasakan enjin parallel-twin 649cc dengan penyejukan cecair yang menawarkan 61hp dan 54Nm. Enjin tersebut merupakan yang sama terdapat pada X-Cape 650 yang ditawarkan di Malaysia ketika ini. 

Moto Morini juga mendakwa STR dan SCR mampu mencapai kelajuan maksima 170km/j meskipun dengan berat 200kg dan dilengkapi tangki 16L.

Berikut antara ciri lain ditawarkan:

  • ABS dwi-saluran
  • cakera brek (berkembar) 298mm depan, 255m (tunggal) belakang
  • fork depan Kayaba 43mm dengan jarak pergerakn 120mm
  • monoshock Kayaba belakang boleh laras (preload)

Menurut sumber, MForce sudah pun menerima satu unit Moto Morini Seiemmezzo untuk tujuan ujian dan VTA dari Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Bagaimanapun, tarikh pelancaran belum diumumkan ketika ini. Apa yang pasti, model tersebut akan tiba sekitar tahun 2023. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply