MV Agusta Jalin Kerjasama Dengan Kymco, Bangunkan Skuter Elektrik

Baru-baru ini, MV Agusta mencuri tumpuan apabila disahkan telah menjalinkan kerjasama erat dengan pengeluar motosikal Austria, KTM. 

KTM menerusi syarikat induk, Pierer Mobility telah membeli saham MV Agusta sebanyak 25.1 peratus. 

Perkembangan itu menyaksikan KTM akan membantu meluaskan jaringan pengedar MV Agusta di Eropah dan pasaran Amerika Utara.

Sebelum itu, MV Agusta juga telah memeterai kerjasama dengan QJMotor bagi pembangunan motosikal ADV, Lucky Explorer 5.5 yang mengguna pakai enjin Benelli TRK502. 

Namun, dalam perkembangan terbaru, MV Agusta turut berminat menerjah pasaran motosikal elektrik apabila menjalinkan kerjasama dengan pengeluar skuter Taiwan, Kymco.

Sewaktu pameran motosikal EICMA berlangsung di Milan, MV Agusta dan Kymco memperkenalkan Ampelio sebuah skuter elektrik prototaip.

Meskipun hanya prototaip, namun pembangunan skuter elektrik itu telah pun dilakukan sejak dua tahun yang lalu sekaligus memberi bayangan bahawa MV Agusta serius dalam menceburi pasaran itu.

Dibina berasaskan skuter Kymco S7, Mv Agusta Ampelio menawarkan 9.7hp yang dikuasakan dua bateri berkuasa 1.7kWh yang boleh dicas di rumah.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]