Generasi Baharu Yamaha R1 Akan Dilengkapi Winglet, Lebih 200HP

Advertisements

Yamaha bakal meraikan ulang tahun ke-25 bagi model sportsbike popular, Yamaha YZF-R1 tahun depan.

Sempena meraikan ulang tahun tersebut, pengeluar motosikal Jepun itu dijangka akan memperkenalkan generasi baharu Yamaha R1.

Tidak dinafikan, meskipun kali terakhir dikemas kini adalah pada tahun 2019 namun Yamaha R1 berjaya mendominasi pentas kejuaraan dunia WorldSBK menerusi Toprak Razgatlioglu, tahun lalu.

Ini secara tidak langsung meletakkan Yamaha R1 sebagai jentera lebih baik berbanding Kawasaki ZX-10RR dan Honda CBR1000RR-R Fireblade.

Meskipun Yamaha tidak tergesa-gesa untuk melaksanakan naik taraf besar pada model ’superbike’ tersebut namun dengan BMW dan Ducati masing-masing memperkenalkan M 1000 RR dan Panigale V4 R yang menawarkan lebih 200hp, kedatangan Yamaha R1 baharu amat diperlukan.

Oleh sebab itu, media Jepun, Young-Machine, mendakwa Yamaha akan memperkenalkan R1 serba baharu menjelang ulang tahun model itu pada 2023.

Bukan itu sahaja, berdasarkan imej render dikongsikan, Young-Machine mendakwa model 2023 itu bukan sahaja akan didatangkan dengan enjin bi-crossplane 998cc lebih berkuasa (atas 200hp) malah akan turut dilengkapi winglet aerodinamik yang diilhamkan dari jentera YZR-M1.

Meskipun belum ada pengumuman rasmi ketika ini namun Young-Machine tidak pernah salah membuat laporan mengenai kedatangan model baharu setakat ini. 

Ini bermakna, ketibaan generasi baharu Yamaha R1 akan berlaku tidak lama lagi. 

Advertisements

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.