MotoGP: GP Malaysia Milik Francesco Bagnaia

Francesco Bagnaia dan Fabio Quartararo akan membawa penentuan kejuaraan dunia MotoGP ke pusingan terakhir di Valencia selepas kedua-duanya berjaya menaiki podium di Litar Antarabangsa Sepang.

Meskipun bermula di petak kesembilan namun Bagnaia bermula baik untuk terus berada di kelompok depan dibelakang Jorge Martin. 

Namun Martin gagal mengekalkan status pendahulu perlumbaan apabila kemalangan di Turn 5 sekaligus membuka ruang pada Bagnaia di depan sambil diekori rapat pelumba Gresini Racing, Enea Bastianini. 

Ketika perlumbaan memasuki lap keenam, Bagnaia yang satu ketika dipintas Bastianini kembali didepan di Turn 15 dan terus mengekalkan kedudukan hingga garisan penamat.

Sementara itu, Quartararo memastikan dirinya terus mencabar kejuaraan sehingga ke pusingan terakhir apabila menduduki tempat ketiga.

Walaupun diberi tentangan hebat daripada pelumba Mooney VR46, Marco Bezzecchi namun Quartararo berjaya menjarakkan diri untuk melepasi garis penamat di tempat ketiga.

Keputusan perlumbaan ini menyaksikan Bagnaia mengutip 258 mata, 23 mata dihadapan Quartararo sementara Aleix Espargaro kekal di kedudukan ketiga dengan jarak 46 mata. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply