HLYM Tayang Yamaha R7 Di Sepang, Lancar Tahun Depan?

Antara motosikal yang paling mencuri tumpuan sejak dilancarkan pada pasaran global adalah Yamaha YZF-R7. 

Meskipun telah dipasarkan di beberapa negara luar antaranya Amerika Syarikat dan Eropah, model itu masih lagi tidak kelihatan di Malaysia.

Pihak Hong Leong Yamaha Motor (HLYM) juga terus mengunci mulut sehinggalah pada pelancaran Yamaha TMax Tech Max baru-baru ini apabila pihak HLYM mendedahkan lebih banyak motosikal berkuasa tinggi yang akan diperkenalkan pada 2023.

Meskipun tidak didedahkan model apa yang akan diperkenalkan namun ketika di Litar Antarabangsa Sepang, pihak HLYM menggunakan peluang itu untuk mempamerkan Yamaha R7 serba baharu tersebut.

Tampil dengan grafik GP Ulang Tahun ke-60, Yamaha R7 itu bingkas mencuri perhatian pengunjung yang hadir.

Yamaha R7 merupakan motosikal segmen sportsbike yang dikuasakan enjin CP2 689cc yang sama terdapat pada MT-07 dan menawarkan 72.3hp pada 8,750rpm dan 67Nm pada 6,500rpm. 

Crank dengan kedudukan 270 darjah juga menghasilkan urutan pembakaran (firing sequence) yang tak sekata sekaligus menghasilkan bunyi ekzos yang lebih padu sewaktu pecutan.

Bahagian enjin juga telah dinaik taraf dengan merendahkan ratio gear kedua dalam usaha meningkatkan pecutan.

Motosikal ini juga tampil dengan ciri assist/slipper clutch yang pertama kalinya ditawarkan pada jentera CP2.

YZF-R7 dibina dengan kerangka jenis ‘high-strenght steel’ yang menawarkan ketegaran terbaik di samping menghasilkan tunggangan lebih responsif.

Kerangka tersebut juga menyumbang kepada ‘bodywork’ yang paling langsing pernah dihasilkan Yamaha dalam barisan model Supersports.

Sebagai jentera untuk kegunaan di jalan raya dan litar lumba, R7 dilengkapi dengan fork depan USD dari KYB jenis berasingan, compression di sebelah kiri dan rebound di sebelah kanan.

Sudut fork juga lebih condong dengan 23.7 darjah berbanding 24 darjah pada MT-07 sekaligus menyumbang kepada jarak antara tayar 5mm lebih pendek berbanding MT-07 yang berada pada 1,395mm.

Penyerap hentakan belakang juga boleh diselaraskan untuk preload dan rebound.

Sementara itu, sistem brek dikendalikan kaliper Blue Sport 4-pot berkembar dengan cakera brek depan 298mm yang turut dipadankan bersama master cylinder Brembo.

Antara ciri lain ditawarkan:

  • skrin digital LCD dengan paparan pelbagai fungsi
  • lampu depan LED jenis bi-functional
  • lampu belakang LED
  • quickshifter (optional)

Meskipun sekadar previu namun kami jangkakan R7 ini akan tampil dengan harga lebih tinggi berbanding MT-07 dan mampu mencecah sekitar RM40 ribu sekiranya dipasarkan disini. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply