Kawasaki Dan Toyota Bersatu Bangunkan Enjin Hidrogen Motosikal

Kawasaki merupakan antara pengeluar motosikal yang ketika ini sedang giat membangunkan jentera dua roda dengan enjin alternatif. 

Baru-baru ini, jenama motosikal Jepun telah membuat kejutan apabila mendedahkan jentera elektrik dan hibrid sewaktu perlumbaan Suzuki 8 Hours di Jepun. 

Menariknya, kedua-dua model itu dijangka akan dilancarkan secara rasmi lewat tahun ini.

Bagaimanapun, selain daripada enjin hibrid dan elektrik, Kawasaki juga satu-satunya pengeluar motosikal yang sedang membangunkan enjin hidrogen. 

Bagi mempercepatkan lagi proses pembangunan enjin terbabit, Kawasaki telah pun menandatangani kerjasama dengan pengeluar kereta terbesar dunia, Toyota.

Pemilihan Toyota sebagai rakan baru merupakan langkah proaktif bagi Kawasaki bagi memperhalusi projek enjin hidrogen yang sedang dibangunkan ketika ini.

Ini kerana Toyota juga telah pun melancarkan Toyota Mirai, kereta pertama dunia yang digerakan sel hidrogen. 

Hidrogen dilihat sebagai salah satu alternatif ekoran kemampuannya menghasilkan tenaga tanpa membebaskan karbon, sekaligus bersih untuk alam sekitar. 

Difahamkan, Kawasaki dan Toyota telah pun mencapai persetujuan bagi jalinan kerjasama tersebut awal bulan ini. Presiden Toyota, Akio Toyoda juga diberi kesempatan menaiki ATV Kawasaki yang digerakan enjin hidrogen di litar Motegi. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]