Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport Tiba Di Malaysia – RM117,888

Boon Siew Honda dengan rasminya memperkenalkan Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport 2022 yang tampil dengan beberapa naik taraf terbaru.

Bagi tahun 2022, Honda telah mengemaskini sistem transmisi DCT (dual-clutch transmission)  yang menyaksikan gear 1 dan 2 kini lebih lancar sekaligus memudahkan kawalan pada kelajuan rendah.

Sistem operasi HSTC (Honda Selectable Torque Control) juga telah dinaik taraf bagi menawarkan penunggang memilih kawalan pergerakan tayar belakang sewaktu menunggang ‘off-road’.

Honda juga memperbaiki bahagian penghadang angin yang kini 110mm lebih pendek serta menawarkan lima peringkat pelarasan.

Tangki Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DCT kini juga menawarkan ruang pengisian 24.8L selain panel badan yang berbeza bertujuan melindungi penunggang dari rintangan angin dengan lebih baik.

Menariknya, model 2022 ini juga didatangkan dengan grip dengan fungsi pemanas (heated grip).

Ciri elektronik lain yang turut terdapat pada CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DCT termasuk IMU 6-axis, Wheelie Control, Cornering ABS, Rear Lift Control, DCT Cornering Detection, dan empat mod menunggang; Urban, Tour, Gravel dan Off-Road.

Model 2022 ini juga didatangkan dengan Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (suspensi elektronik separa aktif) yang boleh diselaraskan mengikut pilihan; Soft, Mid, Hard dan Off-Road.

Antara ciri lain ditawarkan termasuk:

  • lampu LED dengan DRL (daytime running light)
  • Cornering Lights tiga peringkat
  • cruise control

Naik taraf terbesar juga menyaksikan Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DCT ini juga didatangkan dengan paparan meter TFT 6.5-inci dengan fungsi ‘touchscreen’. Menariknya, paparan tersebut juga menawarkan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto bagi memudahkan disambung kepada telefon pintar.

Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sport DCT ini kekal dikuasakan enjin parallel-twin 1,084cc yang menjana 101hp pada 7,500rpm dan 104Nm @ 6,250rpm. 

Menurut BSH, motosikal ini ditawarkan pada harga RM117,888 dan datang dengan satu pilihan warna sahaja; Pearl Glare White Tricolour. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply