GP Austria: Bagnaia Lakar Kemenangan Ketiga Berturut-Turut , Quartararo Kekal Pendahulu Kejuaraan

Francesco Bagnaia berjaya merekodkan kemenangan ketiga berturut-turut yang pertama dalam kariernya selepas memenangi GP Austria, sebentar tadi.

Pelumba Ducati itu bermula baik sebaik perlumbaan dilepaskan dan terus mendahului aksi di Red Bull Ring.

Walaupun pada satu ketika dipintas rakan sepasukan, Jack Miller namun Bagnaia mudah mengambil semula kedudukan pertama sejurus selepas itu.

Kemenangan di GP Austria menyaksikan Bagnaia kini mengutip 156 mata, 44 mata dibelakang pendahulu, Fabio Quartararo. 

Quartararo turut menampilkan aksi cemerlang untuk terus mengukuhkan kedudukan selaku pendahulu kejuaraan apabila menamatkan aksi di tempat kedua.

Meskipun berada di kedudukan keempat pada sebahagian besar perlumbaan namun pelumba Monster Energy Yamaha itu berjaya memintas Jorge Martin (Pramac) dan mula mengejar kelompak depan yang diterajui Bagnaia-Miller.

Quartararo kemudiannya menghasilkan aksi yang cukup mengagumkan apabila memintas Jack Miller di Turn 2(a) dan Turn 2(b) sekaligus mengutip mata penting untuk terus mendahului kejuaraan.

Walaupun bermula di petak kelima dan sedikit bergelut di awal perlumbaan, pelumba Perancis itu bingkas menemui rentak untuk terus beri asakan.

Sementara itu, tempat ketiga jadi milik Jack Miller yang merekodkan podium ketiganya musim ini.

Dalam perkembangan sama, Aleix Espargaro juga kutip mata penting selepas menamatkan saingan di tempat keenam. Pelumba Aprilia itu terus ekori rapat Quartararo dengan perbezaan 32 mata.

Saingan MotoGP akan bersambung di Misano pada 3-5 September ini. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]