Status Litar Antarabangsa Tapi Harga Marhaen – MB Kedah

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor beri jaminan bahawa Litar Antarabangsa Sungai Petani akan mengenakan caj ‘marhaen’ sebaik siap sepenuhnya kelak.

“Ini adalah titik mula pembinaan litar lumba rakyat. 

“Walaupun trek ini dinamakan sebagai litar antarabangsa, namun saya beri jaminan bahawa trek ini akan menawarkan harga rakyat marhaen untuk memenuhi kehendak dan permintaan peminat sukan pemotoran khususnya dua roda di seluruh Kedah dan Semenanjung Malaysia.

“Kita akan pastikan litar ini boleh digunakan oleh semua dengan bayaran minimum dan saya jangkakan trek ini akan melonjak sukan permotoran di Kedah khususnya,” jelasnya.

Sementara itu, Pengasas Karnival Santai Anak Utara (SAU), Mohd Safiuddin Eias @ Acai, menyambut baik jaminan diberikan MB Kedah tersebut.

Baginya, caj yang mahal dan akses ketat kepada litar lumba antara faktor yang menyebabkan remaja berlumba di jalan raya awam.

“Antara faktor yang dikenalpasti menghalang remaja berlumba di litar adalah jumlah litar yang terhad, jauh, caj yang mahal serta banyak peraturan serta prosedur atau kerenah ‘birokrasi’.

“Jika perkara ini dapat dipermudahkan. Saya yakin ramai remaja akan ke litar daripada ke lebuh raya atau jalan raya awam,” ujarnya.

Sementara itu, Muhammad Sanusi sebelum ini telah pun mengesahkan bahawa projek litar yang terbengkalai sejak 2017 itu akan dibangunkan semula oleh syarikat PKB Open Road.

Projek bernilai RM75 juta itu akan menempatkan litar sepanjang 1.8 kilometer dan menawarkan pelbagai kemudahan dan fasiliti. 

Menariknya, litar tersebut akan dibangunkan sebagai litar antarabangsa berbanding sebagia litar rakyat yang terdapat dalam pelan asal. – BH

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply