Penunggang Motosikal Maut Dikelar Tali Layang-layang

Seorang penunggang motosikal di India maut selepas lehernya dikelar tali layang-layang ketika dalam perjalanan bersama isteri dan anaknya yang berusia 8 tahun.

Vipin Kumar, 35, dalam perjalanan ke rumah kakaknya untuk menyambut perayaan Rakhi Khamis lalu apabila tali bersalut serbuk kaca tajam itu mengenai lehernya di atas jejambat Taman Shastri.

Susulan kejadian, mangsa yang berlumuran darah dibawa ambulans ke pusat trauma di Civil Lines di mana doktor memaklumkan Vipin telah meninggal dunia.

Mayat mangsa dibedah siasat dan kes itu sedang disiasat pihak berkuasa.

Kematian Vipin bukan satu-satunya kes membabitkan tali bersalut kaca di Delhi.

Pada 2016, dua kanak-kanak dan seorang penunggang motosikal maut selepas leher mereka dikelar tali layang-layang jenis itu pada perayaan Hari Kemerdekaan negara.

Menurut fakta kes, ketika kejadian, kedua-dua kanak-kanak itu dilapor berdiri dan menjengah keluar melalui bumbung kereta.

Seorang lagi mangsa, Zafar Khan, 22, sedang menunggang motosikalnya apabila kerongkongnya dikelar, lapor BBC.

Layang-layang ialah aktiviti popular ketika perayaan di India, namun penggunaan tali jenis itu amat berbahaya kerana ia disalut dengan serbuk kaca untuk menjadikannya lebih tajam dan kuat.

Tali bersalut kaca yang digunakan untuk permainan layang-layang telah diharamkan di Delhi sejak 2016 susulan beberapa tragedi yang antaranya meragut nyawa.

Namun, tali murah bersalut serbuk kaca dipercayai dari China itu masih digunakan secara meluas di seluruh negara.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]