Rakam Wajah Pelaku Terlibat Lumba Haram Sebelum Buat Tangkapan

Dalam usaha menangani gejala lumba haram dan mat rempit di Malaysia, pihak berkuasa tempatan akan menggunakan strategi baharu dengan merakan wajah pelaku yang terlibat sebelum membuat penahanan.

Perkara itu disampaikan Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan Malaysia, Datuk Isham Ishak.

Menurut beliau, langkah itu adalah lebih selamat bagi anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang sebelum ini perlu turun padang ke lokasi perlumbaan bagi membuat penahanan.

“Pulau Pinang akan menjadi model untuk projek perintis tersebut sebelum dibuat secara nasional iaitu diguna pakai ke seluruh negara. Kita akan pastikan usaha bersepadu ini efektif dan mendatangkan impak yang besar, bukan sahaja kepada masyarakat malah mengubah budaya jijik lumba haram ini.

“Selalunya polis dan penguatkuasa JPJ akan berada di lapangan sebelum serbuan dibuat untuk menahan mat rempit yang terlibat dalam perlumbaan haram. Tindakan ini dilihat berbahaya. Oleh itu, kita mengambil pendekatan secara defensif.

“Kita melihat menggunakan ‘reach approach’ iaitu menggunakan kamera-kamera untuk melihat dan memperoleh gambar suspek yang terlibat sama ada mereka ini penonton atau pelumba haram.

“Selepas itu, polis akan menahan suspek sama ada di rumah atau tempat kerja mereka,” jelasnya. – FMT

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]