DMV California Dakwa Iklan ‘Autopilot’ Tesla Mengelirukan, Tidak Benar

Tesla Inc, syarikat kereta elektrik yang dikendalikan oleh jutawan Elon Musk, telah dituduh oleh pengawal selia pengangkutan negeri California secara palsu mengiklankan autopilot dan ciri pandu sendiri penuh sebagai menyediakan kawalan kenderaan autonomi.

Dalam aduan yang difailkan dengan Pejabat Pendengaran Pentadbiran negeri, Jabatan Kenderaan Bermotor (DMV) California berkata Tesla mengelirukan bakal pelanggan dengan pengiklanan yang melebih-lebihkan sejauh mana sistem bantuan pemandu lanjutannya (Adas) berfungsi.

Tesla “membuat atau menyebarkan kenyataan yang tidak benar atau mengelirukan, dan bukan berdasarkan fakta”, kata DMV dalam aduan bertarikh 28 Julai dan yang didedahkan kepada umum semalam.

Kenderaan yang dilengkapi dengan autopilot dan teknologi pandu sendiri penuh “tidak boleh pada masa iklan tersebut, dan tidak boleh sekarang, beroperasi sebagai kenderaan autonomi”, tambah DMV.

DMV sedang mencari remedi yang boleh termasuk menggantung lesen Tesla untuk menjual kenderaan di California dan memerlukan syarikat itu membayar balik kepada pemandu.

Tesla, yang telah membubarkan jabatan perhubungan medianya, tidak segera membalas permintaan e-mel untuk komen.

The Los Angeles Times sebelum ini melaporkan aduan DMV.

Tesla berkata autopilot “membolehkan kereta anda mengemudi, memecut dan brek secara automatik dalam lorongnya”, manakala pemanduan sendiri juga membolehkan kenderaan mematuhi isyarat lalu lintas dan membuat perubahan lorong.

Menurut laman web Tesla, kedua-dua teknologi “memerlukan pengawasan pemandu yang aktif”, dengan pemandu “penuh perhatian” yang tangannya berada di atas roda, “dan tidak menjadikan kenderaan itu autonomi”.

Tetapi DMV berkata penafian Tesla “bercanggah dengan label dan dakwaan yang tidak benar atau mengelirukan, yang mengelirukan, dan tidak menyembuhkan pelanggaran itu”.

California ialah pasaran AS terbesar Tesla.

Syarikat itu menjual 121,000 kenderaan di sana pada 2021, daripada anggaran 352,000 yang dijual di seluruh negara.

Sejak 2016, Pentadbiran Keselamatan Lalu Lintas Lebuhraya Kebangsaan (NHTSA) telah membuka 38 penyiasatan khas ke atas kemalangan yang melibatkan kenderaan Tesla di mana sistem Adas disyaki digunakan.

Sembilan belas kematian dilaporkan akibat kemalangan itu, termasuk seorang penunggang motosikal terbunuh bulan lalu di Utah.

NHTSA tidak mempunyai ulasan segera mengenai aduan DMV.

Pengerusi Lembaga Keselamatan Pengangkutan Kebangsaan Jennifer Homendy dalam temu bual Reuters tahun lepas berkata “tidak ada perbandingan” antara autopilot Tesla dan alat yang digunakan dalam penerbangan.

“Sesetengah pengeluar akan melakukan apa yang mereka mahu lakukan untuk menjual kereta dan terpulang kepada kerajaan untuk mengekangnya,” katanya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]