RASMI: Andrea Dovizioso Bersara Selepas GP San Marino

Pelumba WithU Yamaha RNF MotoGP, Andrea Dovizioso akan meninggalkan pasukan itu selepas GP San Marino selepas membuat keputusan untuk bersara.

Ini bermakna, Dovizioso tidak akan berlumba selepas GP San Marino yang akan berlangsung pada 2-4 September ini.

Sementara itu, pelumba uji Yamaha, Cal Crutchlow, akan menggantikan Dovizioso di RNF Racing bagi baki enam pusingan selepas itu.

Dovizios dalam satu kenyataan mengakui ketika diberi peluang mencuba jentera Yamaha, dia percaya mampu melakukan sesuatu yang baik namun perubahan ketara yang melanda perlumbaan itu ternyata memberi kesan terhadap prestasinya.

“Ketika peluang itu tiba, saya percaya dengan projek ini dan yakin boleh berikan yang terbaik.

“Bagaimanapun, MotoGP telah berubah dalam tempoh beberapa tahun ini dan situasi semasa amat berbeza berbanding dahulu. Saya tidak pernah rasa selesa dengan jentera – Yamaha YZR-M1 – dan saya tidak dapat mencapai prestasi yang diinginkn walaupun berulang kali mendapat bantuan daripada keseluruhan pasukan Yamaha.

“Apa pun saya masih anggap perkara ini sebagai satu pengalaman yang penting,” jelasnya.

Pada masa sama, prinsipal pasukan RNF Racing, Razlan Razali menghormati keputusan Dovizioso.

“Kami akhirnya kembali ke paddock selepas lima minggu bercuti dan teruja untuk kembali memperbaiki keputusan bagi Andrea terutamanya selepas mendapat keputusan positif dalam dua perlumbaan sebelum ini.

“Namun dia telah membuat keputusan untuk bersara dan kami hormati keputusan itu. Kami berasa dukacita kerana pelumba berpengalaman seperti Andrea (Dovizioso) akan meninggalkan kejuaraan ini lebih awal,” ujar Razlan.

Dovizioso merekodkan 24-kemenangan GP di samping muncul sebagai juara dunia kelas 125cc pada 2004 di samping tiga kali merekodkan tempat kedua di kelas premier bersama Ducati sebelum berhijrah ke Yamaha pada 2021.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]