MP Mengutarakan Semula Keperluan Perkhidmatan e-Hailing Motosikal

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil mahu kerajaan mengawal selia perkhidmatan e-hailing motosikal, dan mengatakan bahawa ia boleh membantu mengurangkan kesesakan lalu lintas dan meningkatkan mobiliti dalam kalangan warga kota.

Menyeru kementerian berkaitan mengkaji semula perkhidmatan e-hailing motosikal, beliau berkata perkhidmatan seumpama itu juga boleh membantu mereka yang berulang-alik jarak dekat.

November lalu, timbalan menteri pengangkutan Henry Sum Agong berkata tiada rancangan untuk memperkenalkan perkhidmatan e-hailing motosikal kerana kadar kematian jalan raya yang tinggi dalam kalangan penunggang motosikal.

Hari ini, Fahmi berkata terdapat “hujah” untuk membenarkan perkhidmatan sedemikian sehingga radius 10km.

“Sebagai contoh, jika anda ingin berulang-alik dari rumah anda ke stesen MRT, atau dari pejabat anda ke stesen LRT, di sinilah perkhidmatan ini akan menjimatkan dan membantu mengelak kesesakan lalu lintas,” kata ketua penerangan PKR itu kepada pemberita di majlisnya. pejabat di Pantai Dalam.

Beliau berkata, menggalakkan orang ramai menggunakan perkhidmatan e-hailing motosikal boleh membantu Kuala Lumpur menjadi bandar rendah pelepasan karbon menjelang 2030.

Beliau menambah, di kawasannya, terdapat orang ramai yang membuat temu janji di hospital berhampiran tetapi mendapati tambang e-hailing sedia ada terlalu mahal.

Nabil Feisal Bamadhaj, pengasas Dego Ride, perkhidmatan e-hailing motosikal pertama negara, berkata syarikat itu berharap dapat melihat kerajaan mengawal perkhidmatan itu supaya kedua-dua penunggang dan penumpang akan menggunakannya dengan yakin.

“Kami melihat trafik menjadi lebih teruk apabila aktiviti ekonomi disambung semula selepas wabak itu. Pada masa sama, kami melihat peningkatan permintaan terhadap perkhidmatan kami,” katanya.

“Tetapi penunggang ragu-ragu untuk menyertai kami kerana mereka tidak pasti sama ada perkhidmatan kami sah.”

Dego Ride bermula pada Julai 2015 tetapi terpaksa berhenti dua tahun kemudian kerana kebimbangan keselamatan jalan raya. Ia kini menyediakan perkhidmatan penghantaran motosikal.

Nabil berkata tinjauan tidak rasmi yang dijalankan oleh pasukannya di stesen LRT baru-baru ini menunjukkan bahawa penumpang menerima kos yang lebih rendah dan masa perjalanan lebih pantas yang ditawarkan oleh perkhidmatan e-hailing motosikal.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply