Tarik Lesen Bengkel Jika Ubah Suai Motosikal Secara Melampau – Pakar

Bengkel yang dikenal pasti melakukan perkhidmatan modifikasi secara melampau dan tidak mengikut standard ditetapkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) perlu ditarik semula lesen perniagaan.

Demikian cadangan dikemukakan pakar keselamatan jalan raya, Profesor Madya Dr Law Teik Hua

Menurutnya, sebarang ubah suai yang dilakukan tidak boleh mengubah identiti atau menggangu ciri keselamatan yang terdapat pada kenderaan terbabit.

Tambahnya lagi, Akta Pengangkutan Jalan 1987 jelas menyatakan sebarang individu tidak dibenarkan mengubahsuai kendereaan melebihi modifikasi ditetapkan.

“Penguat kuasa mesti ambil tindakan serta-merta dan beri hukuman paling berat kepada pemilik, termasuk menarik semula lesen perniagaan.

“Jika sudah dapat bukti bahawa pemilik bengkel ubah suai motosikal sehingga tidak diterima oleh JPJ, ia sudah menjadi bukti kukuh untuk mereka diambil tindakan,” jelasnya.

Namun, Law Teik Hua mengakui rata-rata yang melakukan modifikasi melampau ini dilakukan secara senyap-senyap di samping perkhidmatan sebegitu ditawarkan ekoran terdapat permintaan.

“Kena ingat, tidak ada permintaan maknanya tidak ada penawaran. Sekarang ada permintaan yang tinggi, jadi pemilik bengkel ini tidak akan berhenti.

“Persoalannya, bagaimana kita nak hentikan permintaan itu?

“Ramai kata polis kena buat kerja, tapi ada kalanya kita pun kasihan dengan polis kerana sebenarnya agak sukar untuk mat rempit dimasukkan ke penjara, melainkan mereka menyebabkan kemalangan yang membawa kematian,” tambahnya. – SH

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]